Kryss..

Nytt år, nya kryss!

Det hör ju liksom till i fågelskådarkretsar att man ska kryssa.
Antingen har man en eller flera listor på papper eller så "kryssar" man på nätet, på Svalan, listornas mecka, liksom.. Där kan man hamna i topp på både "Skådarligan" och "Landskapsligan" om man jobbar på flitigt med skådandet och rapporterandet.  Det blir lätt en tävling av det hela. Mot både sig själv och andra kryssare. Vem ser flest olika arter, vad har man turen att få se, och vilken fågel blir årets största överraskning? Spännande värre..
 
Jag har aldrig räknat mig själv till "hårdkryssarna". Faktiskt inte ens till kryssarna.
Visst, jag erkänner att jag under hela min skrivkunniga livstid gjort små noteringar i min fågelpärm om var jag sett en speciell fågel, när jag sett den för allra första gången, och även plitat ner en liten kråka om när årets första sädesärla dykt upp i trädgården och när svartvita flugsnapparen sjungit årets första vårsång intill holken.
Men kryssjägare har jag aldrig varit. Sätta mig i bilen och "dra" på en raritet när den rapporteras av någon annan som sett den.. Nä, där går min gräns. Och det skulle inte falla mig in att börja tävla med folk om antalet kryss. Inte ens en tävling mot mig själv lockar så värst mycket.. Brukar ju se ungefär samma antal och sorters fåglar år efter år, så..

Trodde jag.

Men nu inser jag plötsligt att jag årets första dag triggar i gång mig, lite. Hur många fågelarter kan jag se idag? Ska första dagen på året bli en bra start på resten av årets krysslista? (Fast jag har ju ingen krysslista..eller hur var det nu!?)
Automatiskt började jag räkna fåglarna ute vid fågelbordet i morse, t.o.m. före morgonens livsviktiga "Dagens första kopp kaffe" stod jag vid fönstret och "prickade"av både gulsparvar och talgoxar.
Smått förvånad kom jag på mig själv med att spana efter hackspett, talltita, domherre.. och oroligt grubblande: "Men attans, kommer det ingen nötväcka idag, åh.. så typiskt..!"
Och när det oväntat flög förbi en flock med sidensvansar skuttade jag lite av glädje och sa tyst för mig själv: "Yeh, ett kryss till!"

Vad sjutton har hänt?
Det är Svalans fel.
Jag fick tydligen plötsligt blodad tand, efter ett års regelbundet rapporterande.
Ska slå mig själv! Och kanske även andra..?
Under förra året såg jag 131 arter. Min skådarvän i Kalix såg 157 arter. Det går att utläsa i "Skådarliga-listan" på Svalan. Hon vann över mig..

I år ska jag alltså skåda, (och självklart komma ihåg att rapportera!) minst 132 arter så att jag slår mitt eget rekord. Sen ska jag helst även vinna över min vän, alltså se, eller jag menar "Kryssa", fler arter än hon kommer att göra under 2011.. hur det nu ska gå till.

Men jag är ingen kryssare.
Nej, nej. Inte jag inte..

(Hoppas nötväcka & större hackspett behagar dyka upp i morgon. Vore ju trevliga, nya års.. kryss, liksom.)


Blåmes skådar Grönfink. Idag kl. 11.08 i vår trädgård. Två nya årskryss för min del..


Kommentarer
Postat av: Luna

Fast jag matar fåglarna mer än nånsin i år med mer saker än jag haft förut vid mitt fågelbord har jag hittills bara haft besök av nötväcka, blåmes, talgoxe, talltita o domherre. Inga grönfinkar, gulsparvar o nötskrikor än. Jag ska lägga ut nåt mumsigt i morgon och spana.

2011-01-01 @ 23:37:50
URL: http://lunanimbus.blogg.se/
Postat av: Eija

Heja Kirsti.. Det ska bli kul att få "tävla" mot dig iår igen. Fast jag känner mig lite i underläge gentemot dig eftersom du är så otroligt mycket duktigare än mig.. Jag har ju ändå lite draghjälp av min älskling som jag följer med ut i skog och mark..

2011-01-02 @ 08:33:25
Postat av: Ölandsvindar

HA,haha! Sista veckan har jag haft det där i bakhuvudet hela tiden. Nytt fågelår! Jag åker inte heller tiotals mil för en raritet men spanar förstås där jag är. Lokalkryss, trädgårdskryss och årskryss gör livet lite spännande. Öland är speciellt även vintertid.Johan Theorin har ju beskrivit fåken och lite så är det nu.Just nu går två snygga fasantuppar runt i trädgården.

Kram

Kerstin

2011-01-02 @ 09:46:20
URL: http://spanskavillan.blogspot.com
Postat av: Anneli

En bra början med andra ord. Heja,heja ...

Här nere är det väldigt glest runt fågelmaten. Några koltrastar samt en och annan pilfink. Kan kanske bero på att vi har haft ovanligt kallt här nere i december.Men o andra sidan borde de ju söka sig till maten då ...

//Anneli

2011-01-02 @ 10:08:37
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Paula i pörtet

Så det finns en liten tävlingsdjävul i dig också! En fin fortsättning på det nya året önskar jag dig, o en fågelrik sådan förstås!

2011-01-02 @ 10:14:18
URL: http://paulaz.se
Postat av: Håkan

Det är en smitta serru. Den fick mig också till slut, fast jag försökte hålla emot. Jag lyckades inte slå mitt 1/1-rekord igår, bara nästan. Tour de Ski kom emellan.

2011-01-02 @ 11:07:11
URL: http://bollkalle.zoomin.se/
Postat av: Kirsti

Luna: Nötskrikan saknar jag också helt vid min matning denna vinter! I fjol vid den här tiden höll de på att äta mig ur huset.. 6-7 st nötskrikor härjade runt vareviga dag.. Undrar var de är i år?!



Eija: Ja, nu kör vi hårt igen!! :) Jag har ju tyvärr inte så värst mycket draghjälp här hemma men får väl dra ut själv i stället..:)



Kerstin:

Vad skönt att höra.."Kryss-sjukan" finns hos dig med! :) Lycka till med alla möjliga och omöjliga kryss under 2011!!



Anneli:

Tackar! Kan behövas några heja-rop just denna tid på året.. bara snö och snö och snö.. Välkommen vår, när den nu behagar komma!



Paula: :) ..ja, tydligen bor det en liten sådan i mig också.. Tackar! Och önskar dig det samma!!



Håkan: Aj då.. Och när man väl fått den finns ingen bot, menar du? Ja, då är det väl bara att göra det bästa av det hela och kryssa på!

Och förresten, man ska slå sitt "fjolårets 1/1" också? Attans.. Det missade jag! Får bli nästa år istället då.. :)



/Kirsti



2011-01-09 @ 15:58:24
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0