Gott Nytt År!

Per har som vana att skriva ihop en liten årskrönika varje jul som vi sedan skickar  till släkt och vänner som en jul/nyårshälsning. Den blir härmed även min Gott Nytt År-hälsning här på bloggen denna nyårsafton:

Årskrönika 2008

Så är ånyo hög tid att blicka tillbaka och summera år 2008. Är det ett ålderstecken att tiden bara rusar iväg och att det kändes som "nyss" krönikan för 2007 skrevs?

År 2008 har bjudit på många resor till Kvikkjokk.

Kvikkjokk har blivit lite av en pärla för oss på lagom bilavstånd från Boden.

Första Kvikkjokksturen skedde redan under våren då Per och Kirsti hyrde en stuga över en helg. Vi gjorde den obligatoriska dagsturen upp på Sjnjierák och trots stundtals besvärlig snö och i Pers fall en ännu besvärligare förkylning kom vi upp och kunde njuta av både utsikt och god lunch. Per somnade gott på en barfläck efter kaffet.

Nästa tur till Kvikkjokk skedde under Pers första semestervecka. Per och Oliver var då ut på en veckolång fjällvandring där vi startade i Kvikkjokk och vandrade en bit efter Tarradalen för att sedan vika av österut och vandra tillbaka efter en parallelldal - den leden kallas Linnés led.

Det var en fin vandring där vädrets makter var på vår sida. Den senare delen av vandringen skedde på ca 1000 m.ö.h. och då vi var ute tidigt på sommaren blev det en hel del åkturer på rumpan med regnbyxorna på eftersom det var mycket snö kvar i ravinerna.

När även Kirsti fått semester hyrde vi en stuga i Kvikkjokk och åkte dit allihop. Vi fiskade, gjorde dagsturer, spelade spel och njöt av stuglivet.

Mest minnesvärt var nog då vi körde motorbåt en bra bit upp längs Tarraätno för att sedan slå av motorn och glidandes med strömmen fiska hela vägen tillbaka.

Efter dessa Kvikkjokksturer åkte Per och Kirsti ner till Västerås för att hälsa på Kirstis föräldrar - man kan inte bara titta på fjäll hela tiden.

Väl hemma igen packades ryggsäckarna ännu en gång, inte för Kvikkjokk denna gång, utan för att uppfylla en annan gammal dröm. Vi tillbringade några dagar i Muddus nationalpark.

Denna nationalpark är väl värt ett besök med sina fantastiska urskogar och väldiga myrmarker.

Länsstyrelsen har gjort ett gott arbete med att anlägga leder så man verkligen kan ta sig ut i området.

När Pers semester närmade sig sitt slut var det dags för nästa fjälltur - och ni vet var...

Denna gång var det Per och Eloise som med Kvikkjokk som utgångspunkt var 3 dagar i fjällen.

Eloise tyckte tiden var alldeles för kort och sa med bestämdhet att nästa gång ska det vara en hel vecka. Vi hann bestiga Vallespikens topp på 1385m, skåda fåglar, samla benbitar och blommor samt bara njuta av livet.

William tyckte det räckte med dagarna i stugan i Kvikkjokk som fjälltur - det får vara någon måtta med vistelserna utan dator.

William börjar nu till sin stora glädje distansera sin far i datorkunskap (kanske inte så svårt...) och börjar bli vår problemlösare när burkarna inte riktigt gör som vi vill...

Hösten ägnades åt att förverkliga en annan dröm - vi byggde nämligen en vedeldad utebastu på baksidan av huset. Det har redan hunnit bli många härliga, svettiga stunder i den och numera är det obligatoriskt att värma bastun på helgen.

Då återstår inte annat än att önska er alla ett

Riktigt Gott Nytt År!

Lugn och fridfull dag..

..på hemmaplan denna den näst sista dagen på året.

Men det lovas en betydligt mer dramatisk morgondag.. vädermässigt.
Tydligen ska våra trakter få stormvindar, på gränsen till orkanstyrka närmare fjällen. En blåsig nyårsafton väntar med andra ord..

Nu ska fåglarnas mat fyllas på så de kan fira en trevlig nyårsafton enda från tidig morgon i morgon. Hoppas de inte blåser bort stormvindarna!
Undrar förresten om de redan känt på sig att oväder väntar och sökt skydd.. det har nämligen varit väldigt lugnt vid fågelborden idag. Jag satte mig en stund ute på altanen för att fota sparvar med co men ingen dök upp! En enda talgoxe satt högst upp i björken och tjattrade irriterat på mig.. så fågelfattigt har det inte varit under hela vintern hittills.

Blåsigt värre, och ganska öde, är det på Trädgårdsblogg.se också, portalen där min andra blogg finns..
Det strular med serverproblem där sedan flera veckor tillbaka, alla bloggar var ur funktion helt veckan innan jul och har nu återigen kollapsat nästan helt.

Så de av mina vänner som brukar läsa där får istället en hälsning här:
Jag har inte gått under jord, och inte slutat trädgårdsblogga. Inte än i alla fall.

Men fortsätter problemen där funderar jag allvarligt talat på att flytta den bloggen hit. Kanske slå ihop mina två bloggarna till en enda.. fast det blir nog en salig röra i så fall.. Måste fundera på en bra lösning.

Snacka om I-landsproblem när man börjar bekymra sig över var man ska blogga! :)

Avslutar nu i alla fall med en eftermiddagsbild från vår trädgård.. till att börja med.

Söndag med skotertur..

..och lunch ute.

En hyfsat solig dag, med ett par plusgrader, milda vindar och 40cm snö på marken..
Det passar perfekt till en skotertur upp på Gruvberget, ett ganska populärt utflyktsmål här i närheten av Boden. Där finns en lång, fin pulk/skidbacke.. dock utan fungerande lift så benen får rejält med motion.

Pers alla tre barn hade några roliga timmar i backen..
(Tyvärr lyckades Per med konsstycket att köra sönder ungarnas rattkälke redna innan vi nådde fram till backen så det blev bara skidåkning ner för branten. Hur rattkälken gick sönder..?
Hmm.. ja, han krockade in den i ett träd. Som tur var satt varken han eller någon av oss andra på den just då.. Typiskt farsan! suckade ungarna.)

Per stod sedan för matlagningen. Det bjöds på rester från julhelgen..

Köttbullar och prinskorv a´la öppen eld.

Till efterrätt ännu mer julbordsrester:

..och även grillade marshmallows. Hur gott som helst.

Strax innan hemfärd började solen gå ner och himlen färgades vackert rosaröd ovanför Bodens centrum, som skymtar i mitten av bilden..

Därmed har vinterns första skotertur avverkats! Många fler lär det bli innan snön smälter bort..

Julhelgerna är över..

..men domherrarna bidrar fortfarande glatt med julkänsla i trädgården.

Herr och fru domherre tillsammans med en gråsiska.

Det känns som att det är ovanligt mycket domherrar i år.. och de verkar stanna här under hela vintern. Förr om åren har vi haft dem vid fågelbordet under ca en månad, sedan har de försvunnit till andra jaktmarker, eller snarare kanske andra trädgårdar.

Trevliga färgklickar är de i vilket fall som helst i den annars så grå-vita trädgården, så de får gärna stanna!

Solrosfröna är favoritmat och de är trevligt vänskapliga av sig.. man ser nästan aldrig någon domherre fightas med någon rival vid matplatsen.. till skillnad från grönfinkarna och sparvarna som gruffas med varandra mest hela tiden.

Blåmes..

..ytterligare en av de trogna gästerna vid fågelbordet.

Äntligen har jag träffat en Blåmes som vill vara med på bild!

Men han/hon gav mig några barska blickar.. Helt klart störde jag mitt i maten..

Julklapp..

..som genast invigdes:

Jag och fåglarna fick en ny fröautomat i julklapp av Pers barn.. Den rymmer rejält med solrosfrön, har inbygd belysning som laddas av solljus och tänds automatiskt när det blir mörkt.
Lyxigt värre med andra ord.. Inte för att våra fåglar är vakna nattetid..men, men.. en och annan nattuggla kanske sveper förbi och beundrar restaurangen efter mörkrets inbrott.
Som vanligt var det talgoxarna som var tuffast när en ny sak dök upp i trädet. Denna talgoxehona hann hämta många frön innan jag hann zooma in med kameran..

Vintrig söndagspromenad..

..i solsken!

För ovanlighetens skull sken solen hela dagen! -13 grader, vitt av några cm nysnö som föll i går kväll och vindstilla.. och så går vi mot ljusare tider fr.o.m. nu.. Härligt!

Kvällen har ägnats åt lite kakbakning, julklappsinslagning och akvariestädning.

Nu får julen gärna börja för min del.. Ser verkligen fram emot nästan två veckors ledigt. Men först två arbetsdagar kvar..

Inte bara fåglar..

..under fågelbordet.

I går hade vi två ekorrar på besök, men bara den ena var villig att vara med på bild.

Jag har haft mina misstankar om att det inte bara är mesar som gillar nötfyllningen i kokosnötterna..

De töms nämligen rejält fort under veckorna när jag är på jobbet.. och det är små, mystiska gnagmärken i kanterna på hålet..

Nötkråka..

..dagens höjdpunkt under fågelbordet.

I fjol fick fågelbordet med vildfågelfröblandning besök av två fina nötkråkor.

Idag kom en ensam en hungrig gäst lagom till lunch.. men kompisen dyker säkert upp.
Ryktet om att maten är serverad har kanske ännu inte spridit sig bland kråkorna..

En trevlig detalj: Dagens gäst är ringmärkt på höger fot..

Helgen i korthet..

Det blev en snöig och mulen Lucia-helg.

Under fredag-lördag vräkte nästan 20 cm blötsnö ner så det blev med andra ord en väldigt vit Lucia, med flera timmars strömavbrott på sina ställen. Vi klarade oss dock i vår del av staden.

Nu pulsar vi omkring i drygt en halvmeter snö på oskottade ställen i trädgården.. Stövelskaften räckte liksom inte till i går när fåglarna skulle få fröpåfyllning.

..och påfyllning behövs dagligen nu för tiden. Det kryllar av finkar, mesar och sparvar varje dag.. Fotona blir dock inte bra under dessa mulna dagar..

Gulsparvar, pilfinkar, gråsiskor och grönfinkar i en salig röra.

Större hackspett ätandes medan talgoxe väntar på sin tur..

..så jag har ägnat mig åt lite inomhuspyssel istället.

Bland annat har en del av höstens skörd av lingon kokats till Lingonglögg..

Det sprider en härlig juldoft i huset, är lätt att göra och smakar jättegott!
Använde i år detta recept:

Lingonglögg:
2 liter lingon
2 liter vatten
750 g strösocker
1 påse hel kanel
1 påse hel kardemumma
1 påse hela nejlikor

Koka lingon, vatten och kryddor i ca 20 minuter.
Tillsätt sedan socker. Låt det smälta.
Sila.
Spetsa ev. med sprit, men glöggen är jättegod utan också.

Nötter..

..hör ju julen till.

Kokosnötter inhandlades i går och Per sågade hål i dem med sin cirkelsåg under kvällen. Idag under förmiddagen fyllde jag dem med nöt- och fröblandning.. samma slags röra som i "talglådan" och hängde sedan ut dem i trädet.

Dessa "kokosnötstalgbollar" är varje vinter omtyckta av både mesar, hackspettar.. och tydligen även av nötväckan! Den och talgoxarna var snabbast på plats idag.

Fåglarna gillar både fyllningen och själva "kokosnötsköttet" så hela nöten brukar vara ganska renskrapad när man plockar ner den under vårvintern.. Eftersom vanliga köpes-talgbollar lätt blir stenhårda under kalla dagar (idag har vi haft -13 grader..) verkar fåglarna gilla hemgjorda, mjukare varianter.

Enda problemet med dessa kokosnötter är hålsågandet.. Skalet är verkligen stenhårt, om man får tro Per.

Jag frågade i går kväll vad han gjort med skalbitarna som blev över..hade nämligen tänkt lägga ut dem åt ekorrarna. Han suckade:

-Ja.. en flög i väg i 100 km/timmen rakt upp i garagetaket, en annan splittrades i tusen bitar, en tredje flög upp och smockade mig rakt i pannan..

Efter det frågade jag inget mer.

Tackade bara hjärtligt för hjälpen..

..och nynnade lite tyst på den välkända låten.. "Per, jag kan inte få upp min kokosnöt"..

Gråsiska..

..dagens fågel i trädgården.

Den dyker upp lite då och då, i små flockar..

..gör några hastiga besök under fågelborden för att provsmaka maten..

Grönfink framför, gråsiska bakom

och flyger sedan vidare upp i björken..

..där den klänger runt och äter av trädets frön..

Gråspett..

..på besök.

Vinterns första besök av gråspett!
(Den har säkert varit här tidigare också.. utan att vi sett den.)

Den verkade gilla Pers hemsnickrade låda med nöt- och frö- och fett-blandningen..

Kul att den vågade sig fram till den! Förr om vintrarna har den varit storkonsument av köpta talgbollar men i år har jag ännu inte hängt ut sådan på baksidan. Kanske hög tid att göra det nu när spettarna börjar dyka upp..

Gråspett, Picus Canus

Disigt, grått väder..

..och usla fotoförhållanden.

Var är solskenet!?

Inte hos oss i alla fall..

En envis förkylning har tvingat mig att vara hemma i två dagar nu.. och vädret har varit så grått att man knappt ser fåglarna och ekorrarna ute vid fågelbordet genom kameralinsen.. Typiskt.

Dagens fågel blir därför idag Suddig Talgoxe:

De gillar nästan all mat man bjuder på.. men favoriten som slår allt annat verkar vara jordnötterna.

Vänskap..

..i snöyra.

Man behöver inte vara så värst lika eller tillhöra samma släkt för att vara nära vänner..

Gulsparv & pilfink, 3/12-08.