"Turturduvor"!

En turturduva skulle jag gärna vilja få besök av i trädgården..
Men i väntan på en sådan raritet fick jag idag ta del av ringduveparets kärleskfulla afton. De satt högt uppe på en tallgren, i stilla vårregn, tätt ihop, och kurtiserade med varandra.

Riktigt, riktigt rart såg det ut..
(Intressant att notera att båda blundade mest hela tiden! Det borde ju inte vara så smart i fågelvärlden då faror av olika slag lurar runt knuten..) 

Tyvärr är fotona suddiga eftersom jag inte ville gå alltför nära.. Man vill ju inte störa "turturduvorna"!











Det hela avslutades sedan med att båda putsade och fejade febrilt för att bli fina i fjäderdräkten:


Kommentarer
Postat av: Ebba / Holkbloggen

Åh vad söta bilder! De är verkligen söta när de sitter och gullar, såg också ett par härom dagen!

2011-04-29 @ 16:08:43
URL: http://fagelholkar.blogg.se/
Postat av: Garntrollet

Gulliga och kärleksfulla! De ringduvor vi har på vår gård är betydligt mer hårdhänta i sin parningsritual: gubben (antar jag) sitter och pickar damen i fråga på ryggen (ganska bryskt) och smådansar framför henne. Hon är tämligen ointresserad! :-)



Jag tror att vadaren vi såg måste ha varit en skogssnäppa. Vi såg en igår och då slog det mig att lätet nog påminde om den som flög upp från diket vid Erstavik.

2011-05-10 @ 15:15:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0