Nu kommer de!

De flyger in från alla håll och kanter nu..
Flyttfåglarna!



Grågäss

Per och jag har haft en fin skådardag ute i Alvik idag..
Det är inga jättestora mängder fåglar där -ännu. Men drygt 300 sångsvanar fick marken att se vit ut.


Sångsvanar

Även gäss av alla de slag fanns i flockarna.. Grågäss, sädgäss, kanadagäss och en vitkindad gås.
Årets första sädesärla flög glatt kvittrande förbi, likaså gjorde en ängspiplärka.
Och ute på den leriga åkern spatserade en råka. (Räknas som raritet i våra trakter.)


Trana förbreder landning.

Härliga tider.. och bara bättre och bättre blir det!

En bråkdel av svan-gäss-flocken. Raritets-råkan befann sig ute på åkern bakom dessa svanar.. allt för långt borta för att fastna på bild.


Kommentarer
Postat av: Bea

Hej!

Här har en stor mängd svanar passerat de senaste veckorna och smått förundrats över den stora populationen.

Även Tranorna har kommit och har ett högljutt trumpetande i arla morgonstund :)

Sädesärlan såg vi igår, Trastarna kom idag, helt underbart med alla fågelkvitter nu!!

Kram /Bea

2011-04-17 @ 19:55:47
URL: http://naturensvingslag,blogspot..com
Postat av: Garntrollet

Fina bilder på fina fåglar. Vad kul med råka, den har jag aldrig sett... jo, ev 1 gång på långt avstånd utan att jag visste om det :-)



Peter och jag lyckades skrämma upp en liten vadare i ån i Erstavik i helgen. Han bara få en snabb titt innan den dök ner i diket igen och sedan hittade vi den inte. Den såg ganska liten ut, ljus undersida och ljusbrun ovansida (klassisk vadare). Den flög upp väldigt tvärt och ner igen lika snabbt. Drillen den lät höra var väldigt "vadar-aktig" men jag hörde att slutet på ramsan påminde lite om storspoven, fast kortare ljud och med små drillar innan "storspovs-ljudet". Alltså, den lät inte som en storspov men slutet påminde lite om storspoven. Har du något tips vad det kan ha varit? :-)

2011-04-19 @ 10:15:52
URL: http://www.garntrollet.se/blog
Postat av: Kirsti

Bea:

Härligt med många svanar! Jag upplevde det som att de var betydligt fler i år än tidigare vårar.. Det kanske har varit bra flyttväder så alla flyttat samtidigt..

Nu har "våra" trastar också kommit på allvar..och rödhakarna sjunger så vacker på morgonen! Underbar tid!



Garntrollet:

Råkor har ju du i massor nästan granne med er, i Uppsala..glöm inte att spana efter vägkanterna om ni åker till den stan! :)

Hmm..vadare är verkligen inte min starka sida..har försökt fundera vilken som kan tänkas likna storspovsljud men kommer inte på det.. Jag återkommer till dig om det när "våra" vadare börjar dyka upp. Ska lyssna på dem extra noga.. :)



/Kirsti

2011-04-22 @ 12:40:41
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0