Domherrar..

Denna höst har "trädgårdsmästaren" hos oss varit väldigt lat vilket lett till att alla sommarens blommor fått stå och vissna ner på ett mycket naturligt sätt i rabatterna.
Detta i sin tur leder ju till att det blir fröställningar på dem..

Det verkar uppskattas av kvarterets domherrar!

Under den senaste veckan har jag fått fint besök av flera domherrefamiljer. Ungfåglar och äldre.. i en salig blandning!
Riktigt trevligt.. och ganska orädda är de!




 Årsunge. Den har ännu inte fått en vuxen domherres svarta "basker"..




..och gillar Riddarsporrens frön.




Även detta tror jag är en ungfågel.. men från en tidigare född kull. Den börjar få hanens fina, röda färger.




Adult hane. Åt av syrenens frön nere under busken.




Adult hona. Smått blyg. Frossade av bären i Rosentryn.




"Tack för i dag!"


Kommentarer
Postat av: Garntrollet

Vilka fina bilder. Och vad fina domerrar. Vi ser dem så sällan här nere i Sthlm, fast förra året hade vi några på gården utanför vårt hus.

2010-09-24 @ 10:06:07
URL: http://www.garntrollet.se/blog
Postat av: Bea

Hej!

Längesen sist!

Domherren har jag hört vissla i grantopparna, men inte sett den komma så nära som du och lyckats fånga de söta herrarna i bild :)

Trevlig helg! /Bea

2010-09-24 @ 22:24:23
URL: http://naturensvingslag,blogspot.com
Postat av: monica på Pepparbacken

Underbart att få se dem så nära,,här ser vi dem oftast bara i januari februari,,,jag har aldrig sett ungar ,,tackar för goa bilder!

med vänlig hälsning Monica

2010-09-24 @ 23:46:19
Postat av: Kirsti

Garntrollet: Tackar! Hoppas era domherrar och fruar återkommer i år!! Det är vackra fåglar..

Bea: Hej! Vad trevligt att se dig här! Ja, länge sen sist!! :) Jag är på bloggbesök hos dig med jämna mellanrum men är dålig på att lämna spår i kommentarfältet.. Ska bättra mig! :)

Monica: Tack själv för din kommentar! :) Det är inte så ofta man ser unga domherrar, håller med dig.. Första gången för min del att jag lyckas fota en sådan..så det var lite extra spännande. :)

/Kirsti

2010-10-03 @ 21:16:18
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0