Midsommaren 2010 i Muddus

Som sagt.. vi gjorde i år en Muddusvandring under midsommarhelgen. Fredag till söndag i vacker gammelskog.. Underbart!

Innan jag bloggar några foton därifrån ska den gråa lilla fågeln i mina två inlägg här nedan nu få ett namn: Gråsiska, årsunge. Det var riktigt spännande och mycket lärorikt att ta del av alla synpunkter jag fick in om den, både här på bloggen, via mail, på Facebook och på NOF-net.
Tre personer tyckte det såg ut som vinterhämpling på fotona och fem personer artbestämde den till gråsiska 1k, d.v.s ungfågel.
Jag fick lära mig att vinterhämplingen har ett vitt fält på vingen (liknande det "vanlig" hämpling har), vilket då troligtvis är det bästa sättet att skilja en gråsiskeunge från just vinterhämpling. Att det är en ungfågel går att se på stjärtpennorna.. Spetsiga spetsar: ung fågel, runda spetsar: äldre fågel.
Underbart med alla kunnig ornitologer som denna gång bjöd på sina kunskaper! Tack till er alla!
Korsnäbben i samma inlägg är troligtvis en mindre.. Men den fick jag bara in en enda kommentar om så den får förbli "obestämd korsnäbb".

Tillbaka till Muddus:
Fredag kväll letade vi upp en fin tältplats intill en liten sjö.. tog det lugnt, luktade på blommorna, firade midsommarafton med sill, potäter, snaps och ljuvligt skön sommarkväll vid elden.
Vattenklöver och skvattram blommade vid strandkanten och trollsländor fångade mygg runtomkring oss.

Morgonen efter klev vi upp tidigt och började vår dagsvandring.

Planerna var att gå runt Moskokorso, den imponerade kanjonen som är ca 2,5 km lång och närmare 70 m djup på de brantaste ställena. Det tog ett par timmar för oss att vandra både uppför och nerför.. men naturen utanför kanjonen är fin och spännande, så fanns mycket att njuta av efter stigen. (Det är naturreservat, och tillträdesförbud under denna årstid, alldeles intill och i själva kanlondalen så vi vandrade i utkanten av den).

Muddus, torrfururnas paradis..

Efter ca 3 km hade vi så avverkat den ena sidan av Moskokorso och kom ner till älvstranden. Välbehövd och välsmakande lunch anjöts på stranden.. och även lite fågelskådning bjöds det plötsligt på. En smålom dök upp långt ut på älven..

..och lite senare dök två till upp, så sammanlagt tre lommar fiskade ute på vattnet. En trevlig syn. Men de låter inte så värst vackert när de gruffar med varandra, lommarna..

Efter lunch var det dags att vandra tillbaka till tältplatsen, denna gång gick vi uppåt, efter andra sidan av kanjonen.. Bättre stig på denna sida, men en mycket svettig uppförsbacke.
Det passade bra att stanna till halvvägs och pusta ut medan man försökte fånga en mycket livlig rödstjärt på bild. Paret rödstjärt hade bo/ungar i närheten och blev upprörda så fort vi stannade upp, så vår paus just där blev mycket kort.

Under vandringen började mörka moln skymma solen allt mer och vi hörde åskmuller på avstånd. Det gjorde att vi höll ett ganska högt tempo sista biten.. men vi stannade dock till en stund uppe på en av utsiktsplatserna vid kanjontoppen och såg både korsnäbbar, rödhake, fler rödstjärtar och två tornfalkar. Och en massa mygg! Myggen verkar ha full koll på när regn är på väg. De anföll intensivt och vi avände våra myggstift lika intensivt.. Ojämn kamp, men vi lyckades undvika de värsta myggbetten i alla fall.

Trevligaste stoppet efter den sträckan blev i en sänka, där det alldeles intill stigen visade sig växa orkidér! För första gången i mitt liv har jag härmed sett Norna: en blyg liten vacker blomma som inte är så jättevanlig i vårt land.

Otroligt kul att plötsligt få stöta på den rariteten där ute bland blåbärs- och lingonris.

Det var vår midsommardagsvandring, det.. och vi hann faktiskt till tältet ett par sekunder innan ösregn och åska bröt ut. Vi sprang de sista tiotalet metrarna och lyckades därmed hålla oss i stort sätt torra.
Väl inne i tältet lyssnade vi sedan på ett hejdundrande åskväder som drog förbi.
Kvällen blev tyvärr rätt regnig och kylig men vi lagade middagen ute vid stranden och lyssnade på grönbenorna som höll konsert på andra sidan sjön.

Dagen efter bar det sedan av mot bilen igen.. och det var efter den stäckan jag fick stifta bekantskap med gråsiska 1k och "obestämd korsnäbb"..

Det var vår midsommar 2010 det. Härligt, härligt! Hoppas jag får göra om det..