Solsken..

..och skiftesbyte vid fågelbordet.

 

Hösten fortsätter att visa sig från sin bästa sida.

Idag har det varit en undrbart fin dag med några plusgrader och klarblå himmel. Men värre väder är tydligen på väg.. Såg att det lovas snö till början av nästa vecka..

 

En del av denna lördag har jag ägnat mig åt att skåda fåglarna ute vid fågelbordet.. Den mörka årstiden är här nu och det innebär att när jag kommer hem från jobbet under vardagarna har fåglarna redan stoppat näbben under vingen för att sova.. Därför ser jag extra mycket fram emot lediga lördags- och söndagsmornar då jag äntligen kan ta del av skådespelet utanför fönstret! Det är ju alltid intressant att se vilka olika arter man burit ut frön åt under den gångna veckan..

 

Kunde denna morgon konstatera att förra helgens bofinkar och ensamma koltrast tydligen gett sig iväg söderut nu..

Istället dyker domherrarna upp. Och gulsparvarna. Och höstens första svartmes kom på besök idag!

Det känns både vädermässigt och fågelmässigt att vintern närmar sig.. varken man vill eller ej!



Pilfink i höstsol.


Kommentarer
Postat av: Bea

Trist med vinter, men det är inte ngt vi kan göra åt, vi får göra det bästa av läget ;)

Lite ovanligt faktiskt i år, vi brukar få snö kring medlet av okt, men har till dags dato inte sett en enda snöflinga, men däremot många frostnätter.

Idag skall jag fixa talg-klockor till våra fåglar och hoppas på artrikedom vid fågelbräden. Domherren var rätt osynlig ifjol, hoppas att den är lite synligare i vinter.

Ha det gott! /Bea

2009-10-18 @ 08:01:21
URL: http://naturensvingslag.blogspot.com
Postat av: Cyrene

Long time no see, åtminstone på den här bloggen. Det är alltid lika roligt att få se dina vackra fågelbilder. Svartmes måste jag kolla upp, ingen fågel som jag kan (men jag kan å andra sidan väldigt få).

Ha det bra!

/Cyrene

2009-10-18 @ 15:21:37
Postat av: Kirsti

Bea:

Ja, samma snöfattiga höst har vi här! Och otroligt fina soliga dagar har det varit många av, så inte kan man klaga! Nu ser det dock ut som att det ska bli snö under veckan som kommer.. men inget att göra åt, som sagt var! :)

Ha det gott du med!!



Cyrene:

Hej! Kul att ses igen! :)

Och tack för snälla ord!

Svartmesen har du där i dina trakter också så om du kollar up hur den ser ut kommer du säkert att se den vid något fågelbord under vintern.. :) ..som en liten talgoxe, men vit-svart..utan talgoxens gula på bröstet.. en pigg rackare som är svår att få med på bild! :)

Ha det bra du med!



/Kirsti

2009-10-18 @ 20:00:38
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0