Bada i oktober?

Javisst!


Riktigt grönt var det i den lilla vattenpölen ute på vägen denna söndag när grönfinksflocken tog sig ett gruppbad.



 

Det var en av de största badsammankomster jag sett under mina fågelskådarrundor.. Sammanlagt deltog närmare 30 st grönfinkar, ett par gråsparvar och en blåmes.

Några plaskade friskt i den pyttelilla vattensamlingen medan resten av gänget väntade på sin tur runtomkring.



 

Det konstigaste i det hela var att det fanns ett flertal pölar, med varierande mycket vatten i, efter hela vägen men bara denna enda pöl dög som badpöl.

Och ca tre meter bortanför denna pöl fanns ett dike.. fullt med betydligt renare vatten och finare strand..

 

Fråga inte mig vad det var för hälsokälla finkarna funnit. Men något speciellt måste det varit med just den vattenpölen!

Kommentarer
Postat av: Karl piter

Ser ut som på rivieran, alla vill trängas på samma lilla plätt.... där de andra badar måste ju bara vara bäst!



2009-10-19 @ 11:16:55
Postat av: Maria

Så rara de är! Fina bilder som vanligt! :-)

Kram/Maria

2009-10-19 @ 17:25:07
URL: http://maria-plivetsstig.blogspot.com/
Postat av: Kersti

Mystiskt och inte ville de berätta heller varför det vattnet bar bäst. Jag har öppnat fågelrestaurangen gissa vilka som kom först....Skatorna. Så hade jag inte tänkt.

2009-10-19 @ 20:01:12
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anneli

Lite tidigt för det stora julbader, eller?

2009-10-19 @ 21:14:50
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Eija

Ja inte får man var kräsen inte... Där polarna badar där badar jag:)

2009-10-21 @ 12:48:16
Postat av: Kirsti

Karl:

Ja, precis så verkar flockmedlemmarna tänka!



Maria:

Tackar! Gråtrista vinterdagar är det trist nog så kasst fotoljus.. inte ens grönfinkar ser riktigt gröna ut..



Kersti:

Nä..inget ville de avslöja om sin badplats! :) Och ja..skator är ett gissel vid fågelrestaurnagen.. Jag har inte så många sådana här i området, men idag har en nötskika visat vad den plötsligt lärt sig.. (Se inlägget ovan.. :) )



Anneli:

Hmm..ja, kanske det var julbad!!? Här fryser ju pölarna till jul så det gäller att bada i tid! :)



Eija:

Ja, precis! Det verkade vara det de kommit överrens om.. :)



/Kirsti

2009-10-24 @ 16:57:52
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0