Svart-vit sång och svalor..

I går var vädret mulet och ganska blåsigt.

Under cykelturen till jobbet vid 06.00-tiden hördes bara ett fåtal fåglar sjunga.. Mest trastar men även en och annan bofink, gulsparv och trädpiplärka.

Reflekterade över hur lite fåglar som var i farten..


I morse var scenariot däremot ett helt annat!

Solen sken och fåglarna kvittrade i kapp..


Denna morgon dök plötsligt flera "nykomlingar" upp i vårfågelkören:

Redan innan jag hunnit vakna ordentligt hördes svartvita flugsnapparens vårmelodi från björken utanför sovrumsfönstret. Äntligen har han kommit! Drygt en vecka senare än i fjol..

Nästa nykomling dök upp vid häststallen jag passerar på väg till jobbet:
Ladusvalorna svirrade i luften! Ljuvligt ljud.. (Såg ju en ensam ladusvala ute vid Gammelstadsviken redan för två veckor sedan men den flög tyst förbi och inga fler har synts till förrän denna morgon.)

Strax där efter passerade jag en lite "våtmark" (=översvämmat dike, där snäppor ibland kan skådas ..).
Där hördes enkelbeckasin, även den min första denna vår..

Ytterligare en ny melodi sjöngs från en skogsdunge under cykelturen och det tog mig länge innan jag kom på vem sångaren var: Rödstjärt! Även den årets första..


Med andra ord en riktigt trevlig torsdagsmorgon..och inte ens cyklingen i motvind under tidig morgontimma kändes lika jobbig som vanligt!


Kvällssol under björken.
Bladen är inte stora ännu, men det spirar i grönt!

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Fastän jag inte kan skilja på fåglarna, så njuter jag av deras kvittrande. Det är glädje i luften såhär års!

2009-05-15 @ 09:53:47
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Mikael Ewald

Visst påverkas även djuren av sämre väder.

En underbar tid nu... Det händer så mycket hela tiden o fåglarnas morgonkonsert slår ju vilken melodifestival som helst , med råge.. Helt underbart.

Ha en trevlig helg!

Mvh

Micke

2009-05-15 @ 11:45:16
URL: http://www.ewalds.se
Postat av: Kirsti

Åsa:

Jo..vissa mornar tror man nästan att de fått glädjefnatt, alla skönsjungande små varelser uppe i träden! :)



Mikael:

Ja..helt klart sjunger fåglarna mer vissa mornar än andra.. och svårt är det att hinna hänga med i svängarna nu när allt händer på en gång ute i den vackra vårnaturen! (Vi är inte riktigt lika morgonpigga som ni, det har jag snabbt kunnat konstatera..:) )

Melodifestivalen ska jag kolla på i morgon, men före den blir det massor av timmar ute i fågelmarkerna! Helt klart är det det som prioriteras före TV just nu..:)

Trevlig helg!



/Kirsti

2009-05-15 @ 22:01:15
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0