Vitryggig hackspett..

..pratas det mycket om i våra trakter just nu. Fågeln som det bara finns ett tiotal ex kvar av i vårt land har visat sig på två orter här i norr under den senaste tiden. Tidningskändis blev en av dem..

Vilken trevlig överraskning det vore om man plötsligt fick syn på den vita ryggen när man zoomar in på hackspettarna här i kvarteret..


Min frukostgäst denna morgon har dock svart rygg. (Ja, jag tittade lite extra noga för att vara helt säker..) 


Det är den gamla, vanliga Större Hackspetts-frun som är på besök.
Vacker som få.. hon också, och betydligt vanligare än den vitryggiga: Hela 100.000 - 250.000 häckande par av Större Hackspett finns i vårt land enligt fakta på Sveriges Ornitologiska Föreningens sida.. så inte så konstigt att en av dem valt vårt frukostservering.

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Hackspettens knackande lever vi med här också, bara svarta ryggar...

2009-01-31 @ 11:16:36
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Mikael Ewald

Trevliga filurer dom där.. Har också en hona av större hackspet på besök dagligen.. Fast hon har ett himla sjå att försöka hålla pilfinkar, blåmesar o talgoxar borta från "hennes" mat.. Vild jakte hela tiden.. Kul att sitta o kolla på dom..

/Micke

2009-01-31 @ 15:07:25
URL: http://www.ewalds.se
Postat av: Elsa Rensfeldt

Fin spett! De är läckra, även de med svart baksida :) Snart kommer den vitryggiga, håll korpgluggarna öppna Kirsti.



/Elsa

2009-01-31 @ 19:15:07
URL: http://tornsvalan.blogspot.com
Postat av: Kersti

Så fin den är. Har ännu inte lyckats fånga någon fågel på bild. Men snart vilken dag som helst händer det.

2009-01-31 @ 22:09:31
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har aldrig sett en vitryggig hackspett, men är helnöjd med att ha den större spetten runt matbordet.Det är först nu i höst hon har dykt upp ...några andra trevliga fåglar som kommer dagligen är fasanerna ....de går fram till katternas mattallrik och äter deras torrfoder. Fint ska det vara :)!

2009-02-01 @ 17:46:00
Postat av: Anneli Ewald

Har aldrig sett en vitryggig hackspett, men är helnöjd med att ha en större spett runt matbordet. Det var först i höstas som den dök upp ..... Några andra trevliga gäster är fasanerna. Men de är lite fina i kanten för de ska äta kattmat som står på en tallrik .....Ser rätt roligt ut där de står, 4-5 hönor runt en tallrik!

2009-02-01 @ 17:50:50
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Anneli Ewald

Blev ett inlägg för mycket :)Jag och datorer ...

2009-02-01 @ 17:52:44
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Kirsti

Åsa:

Ja, snart trummas det vårligt i var och varannan torrfura. Det är härligt med trummslagaran ute i skogarna!



Mikael Ewald:

:) Då är din spett mer på hugget än min.. Här sitter hon lungt och mumsar i sig maten.. bryr sig inte ett dugg om mesarna runtomkring! Hannen hackspett däremot brukar röja runt lite mer när han kommer på besök..men mest ägnar han sig åt att slänga ut frön från fågelhuset..



Elsa Rensfeldt:

Japp, jag spanar in varje spett noggrant fr.o.m. nu! Och ja, de är vackra allihop..men vackrast är nog ändå den vitryggiga..:)



Kersti:

Ja, plötsligt händer det! Spännande att se vad du fotar utanför fönstret! Lova att det blir ett inlägg på bloggen den dagen fotot tages..:)



Anneli Ewald:

Inte gör det något med fler kommentarer! Det är ju roligare ju fler man får..:)

Vilket lyxliv dina fasaner lever! Mat på fat.. Fnissar och kan liksom föreställa mig hur det ser ut.. Här uppe i norr har jag inte sett fasaner, men söderut hade ett par bekanta till mina föräldrar ett gäng med de fina fåglarna i sin trädgård..minns ännu hur jag som liten flicka var livrädd för att de skulle hoppa på mig när vi åkte dit för att hälsa på..:)

Nu skulle jag göra mycket för att få ha dem på besök i min egen trädgård..



/Kirsti

2009-02-01 @ 18:33:57
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0