Uppburrade gråsiskor..

..under fågelbordet.


Lite svårt att veta om de små, uppburrade fåglarna fryser eller/och är sjuka.



Tre gråsiskor ser allvarligt talat inte riktigt krya ut denna förmiddag.. de äter och rör sig med slöa rörelser, är orädda och helt oberörda av alla andra fåglar runtomkring..
De ser ut att känna sig precis som jag brukar göra när influensan slagit till.

Vi har ju haft stora flockar med just gråsiskor runt fågelborden under flera veckors tid. Nu verkar de dock ha gett sig iväg till nya matplaser.. bara ett fåtal har visat sig hos oss idag och det har märkts under den gångna veckan att fågelfröna inte minskat i samma dramatiska takt som tidigare.

Kanske är det så att de svaga, krassliga siskorna stannat kvar när resten av gänget dragit vidare..?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Så där har en siska jag haft här sett ut. Den såg trött och bylsig ut i mer än en vecka. Nu har jag inte sett den mer. Kanske död. Förmodligen ngn influensa då.



Elsa

2009-02-14 @ 20:41:56
Postat av: Kersti

de ser inte riktigt krya ut. men även fåglar kan väl bli krassliga.

Här har vi haft besök några dagar av en hel flock sidensvansar. Säkert hundra fåglar parkerade i lönnen. En fantastisk syn. Men jag har inte fått tillfälle att fotografera.

2009-02-14 @ 20:57:01
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Kirsti

Elsa:

Ja, jag tänkte på den du skrev om när jag såg dessa trötta fåglar i går.. Idag har jag bara sett en av dem, misstänker att de två andra inte överlevt natten.. En av dem satt nästan och sov när jag fotade i går. Hoppas de nu inte smittat andra med salmonella eller någon annan fågelsjukdom! Trist, men det är väl naturens gång..



Kersti:

Ja, då är det säkert sidensvansarna härifrån som flygit dit söderut..:)

Här har jag inte sett dem på några månader nu. Och tur är ju det för dem, här finns inte ett bär kvar i rönnarna..och inte så mycket annat ätbart heller.. Undrar vad de gör i er lönn, förresten? Kanske finns det frön de äter där..?

Hoppas du får tillfälle att fota!



/Kirsti

2009-02-15 @ 19:04:11
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0