Talgoxe..

..som skiljer sig från mängden.


Förra helgen upptäckte jag en talgoxe som skiljde sig lite från sina kompisar. Han höll sig för sig själv, han var inte mobbad och blev inte bortjagad av de andra i gänget, men han valde att äta jordnötter och talg då när de andra vildingarna flög i väg med sina solrosfrön i näbben. Det märktes att han ville ha lugn och ro.
Lite som Tjuren Ferdinand i talg-oxe-gänget.


Även utseendemässigt skiljde han sig lite från sina jämlikar.. Först kunde jag inte riktigt säga vad det var i hans utseende som drog ögonen till sig..



..men när jag tog en närmare titt på honom med kikaren såg jag att hans näbb är missbildad.

Den är lägre än de andra talgoxarnas. Den övre halvan är mer böjd än den undre.. alltså kan han inte stänga näbben helt och hållet.

Men han verkar glatt, och utan problem, äta av talglådans innehåll och av jordnötterna. 

Däremot har jag inte sett honom skala solrosfrön, vilket de andra talgoxarna flitigt sysslar med.
Kanske hans missbildade näbb hindrar honom från sådana hårda tag..


Kommentarer
Postat av: Jaska

Hörde för en tid sedan på radio att sånt händer då och då hos talgoxar och talltitor. man misstänkte at det kan bero på för mycket protein i maten.

2009-02-26 @ 09:35:12
URL: http://jaahur.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Intressant upptäckt! Skönt att din talgoxe ser välmående ut trots allt... Annars får du börja servera skalade solrosfrön:)

Ha det gott!

2009-02-26 @ 15:35:23
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Mikael Ewald

Skönt att han kunde få i sig nåt o till synes leva väl ändå..

Inte lätt alla gånger för dom stackarna.

/Micke

2009-02-26 @ 17:51:34
URL: http://www.ewalds.se
Postat av: Elsa



I fjol såg Laila och jag en sån där långnäbbad talgoxe. Han hade dock inga problem att "få ihop näbben"( till skillnad från vissa undertecknade:) :)) Jag rapporterade iakttagelsen på Nof och vill minnas att ugglekunnige Ove Stefansson i Boden(lappugglan.se) mailade mig och ville veta mera om denna missbildade individ.



/Elsa

2009-02-26 @ 18:51:14
URL: http://tornsvalan.blogspot.com
Postat av: Kersti

Så skönt att han hade annat att äta och att han inte verkade ut mobbad.

2009-02-26 @ 20:50:33
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Kirsti

Jaska:

Ja..då får jag minska proteininehållet i fågelmaten.. :)

Jag såg på SOF´s sida att måsfåglar också ganska ofta tydligen får sådana här åkommor.. Där skrevs det om att det troligtvis kunde ha ett sammanband med miljögifter.. Svårt att veta vad som hänt.



Åsa:

Ja..klart jag skalar dem åt honom..:))

Ha det gott du med!



Mikael Eward:

Ja, ha verkar ganska kaxig faktiskt.. Såg honom idag också, han bröstade upp sig mot en annan talgoxe som tänkte tränga sig före i matkön.. :)



Elsa:

"Problem med att hålla ihop näbbarna"..ha, ha..:)



Jaha..det har jag inte tänkt på, att man kanske bör rapportera fynd av det här slaget.. Var rapporterade du er talgoxe? På forumet, eller till någon speciell person på NOF? Jag måste erkänna att jag har lite dålig koll på hur föreningen, och deras hemsida fungerar..

Ska försöka spana in och försöka fota fågeln i bättre ljus..såg den vid fågelmaten idag också, så den lever..:)



Kersti:

Ja..han verkar vara vid gott mod trots sin skada.. Idag var han riktigt kaxig mot en annan talgoxe..



/Kirsti

2009-02-28 @ 15:12:24
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: Elsa

Det var Ove Stefansson sim själv reagerade på fyndet som jag berättade om på NOF:s Forum. Han var bara intresserad allmänt tror jag.

2009-03-01 @ 18:56:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0