Bofinkar..

..vid fågelbordet och snösmältardropp från taket.

 

Det är en lite konstig vinter i år.

Ena dagen knarrar snön gott under skorna och termometern visar på drygt -10 grader.

Andra dagen smälter snön och gruset knastrar ute på slaskig väg.

Enda gemensamma för dessa varierande väderdagar verkar vara solens frånvaro. Den skiner inte alls i den utsträckning man skulle önska..

 

Idag har det varit en töardag.

Jag vaknade till ljudet av takdropp.. mycket likt det trevliga ljud som brukar förekomma under vårvintern.

Jag tittade ut genom fönstret.. och skådade något så ovanligt som två bofinkar under fågelbordet. Även det mycket likt ett vårvintertecken!

Fick skärpa till mig och tänka efter vilken månad det är: December.

 

Och konstaterade sedan förbryllat att det måste vara första gången jag har bofink i trädgården mitt i ”smällkalla” vintern.

Fast det så klart.. den är ju inte smällkall i år. Kanske därför bofinkarna inte gör sig någon brådska söderut.

 

Lite senare dök ännu en bofink upp.

Sammanlagt tre rostbruna bofinkshanar spatserade runt bland nedfallna vildfågelfrön under fågelbordet, i sällskap av gulsparvar och de stora  julfavoriterna: Domherrarna.

 

December, tö, och domherrar tillsammans med bofinkar vid fågelbordet..

Borde man på allvar börja oroa sig över klimatförändringarna!?

 

Det var omöjligt att få något bra foto av fåglarna. Skymningsljus rådde trots att det var mitt på dagen och allt fotograferande fick ske genom fönstret eftersom fåglarna inte sitter kvar om man går utomhus..

Några av fotona på en av bofinkarna visar dock att den verkar lida av någon form av benbekymmer.. ”Klumpfot”-sjukdom av något slag?




Troligtvis är det väl därför den inte dragit iväg söderut.. Hur det var fatt med de två andra bofinkarna vet jag inte, de kom inte lika nära som denna så jag kunde inte studera deras ben.. Inte ens med kikare gick det att se tydligt i det dåliga ljuset.

Bara att hålla tummarna att de var friska.

Och att de drar i väg till varmare breddgrader innan den riktiga, kalla Bodenvintern slår till.


Kommentarer
Postat av: NinaVästerplana

Jo, han ser lite luggsliten ut.... men det kanske mer beror på rutan? Har inte sett en bofink sen i våras tror jag... mest gråsparvar, talgoxar, pilfinkar, blåmesar o en o annan entita.... eller om det är tall-.... O kajor o skator förstås!

En fasan höll på o ge mig hjärtinfarkt när jag var ute o fyllde på varmkomposten. Flög upp med ett brak från buskarna jämte ;-)

Ha´t himla gôrgôtt

Nina

2009-12-06 @ 16:43:47
URL: http://ninah.tradgardsblogg.se/
Postat av: Paula

Hej, äntligen ser jag lite snö! Men har ni inte mindre än vanligt också? Här i Dalarna är det bara ett grått töcken, regnet skvalar varje dag och jag tänker: Tänk om allt detta kommit ned som vit snö istället? Men det verkar vi inte få...Stackars lilla pippi som har ont i foten, men nog kan den väl flyga ändå?

Klart att jag vill ha flera grannar, expanderingsplaner är på gång på farmen! Tvärtemot alla andra sår jag inte så mycket utan vill helst ha många djur. Men dom ger ju inga pengar dom, ynka tre spänn för komjölken, det kommer man inte långt på! Så nog måste jag odla grödor också, även om det inte är lika roligt.

Sambon kan leta på paula merio eller på min mejladress [email protected]

Tackar så mycket för lånet av gubbe, jag är en mycket försynt och trevlig granne kan du hälsa honom!

Kram från pörtet

2009-12-07 @ 20:49:25
URL: http://paulaz.se
Postat av: Haspet

Vilket härligt men ändå lite skrämmande besök. Självklart mysigt med Bofinkarna men dom "borde" väl ändå vara någon annanstans nu. Tyvärr så är det nog resultat av klimatförändringar som vi börjar se (även om jag inte är jätteinsatt), lite läskigt. Hoppas du har det bra där i norr. Förresten, är tomten på plats ?? ;-) // Peter

2009-12-09 @ 19:36:23
URL: http://haspet.tradgardsblogg.se/
Postat av: Kirsti

Nina:

Fas-an gjorde skäl för namnet då? :) :)

Jo, bofinken här hade något skumt på foten.. Jag fick senare inpå på Rapporteringssidan Svalan att det troligen är någon form av virusangrepp vid namn "Papillom".

Ha det gott du med, Nina!!



Paula:

Vad trevligt att Farmville-kontakterna lyckades! :) (Vi kan ju nästan börja med "förmedling" här på bloggen.. Fler som vill ha Per som granne? Hör av er.. han blir så glad, så glad! :) )

Jo, vi har lite, lite snö här, men som du säger: Ovanligt lite! Det har töat och slaskat precis som värsta "Stockholmvädret".. Och grått, dimmigt, regnigt och trist har det varit i flera månader, känns det som. Idag syntes dock solen, så ska inte klaga!! :)

Ha det gott på Farville och IRL! :)



Haspet:

Ja.. det brukar inte finnas bofinkar här vid den här tiden på året så lite fel känns det! Troligtvis var dessa tre krassliga.. Jag har studerat fotona och det ser ut som fler än en av dem hade den här "klumpfotsjukdomen". I morgon är jag hemma dagtid så ska försöka spana efter dem igen.

Hmm.. snälla du.. påminn inte om tomten!!!! :)

(Han är INTE på plats. Men jag hörde något tissel och tassel om att "fixa belysningen" så befarar att han snart dyker upp!)

Ha det bra!



/Kirsti



2009-12-12 @ 16:38:34
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0