Ljuvliga tider!

Det går inte att hålla sig hemma en dag som denna!

Alltså åkte vi ut till Alvik igen, Per och jag.


Solsken, en nästan onaturligt blå himmel, +12 grader, ljumma vindar..

..och:




..inflygande från flera håll och kanter..





..tranor, sångsvanar, grågäss, trutar, måsar..!



Helt underbart att de är här nu!



Och bättre och bättre kommer det att bli under veckorna här framöver när alla deras släktingar också anländer!
Idag var de ännu inte så många.. men de bjöd oss ändå på en härlig uppvisning!


Kommentarer
Postat av: Bea

Suveränt Kirsti! Jag scrollar upp och ner, bara njuter av dina underbara bilder! Vilken upplevelse ni måtte ha fått i verkligheten - bara lite avis :)

Tack för bildkavalkaden! /Bea

2009-04-14 @ 09:56:54
URL: http://daggdropp.blogspot.com
Postat av: Bea

Test!! Konstigt - vart tog min kommentar vägen!!?? /bea

2009-04-14 @ 10:42:21
URL: http://daggdropp.blogspot.com
Postat av: Anonym

Oj så fina bilder! Flög tranorna rakt över er eller har du en superglugg? Man ser tranans ifrågasättande blänk i ögat.



Var på kontrollrunda i ladorna i dag! Nja, inte Hilton precis men visst går det att "häcka där" några morgontimmar:)



2009-04-14 @ 15:58:18
Postat av: Anonym

...kommentaren ovan av Elsa :)

2009-04-14 @ 15:59:05
Postat av: Anneli

:) :) :). Vilka fina bilder! Jag förstår att ni hade en toppentur. Utövade du paragliding bland tranorna eftersom du kom dem så nära? (Fniss - kan se dig hängande under en skärm med kameran i högsta hugg!)Vi nördar vi kan vi!!



Kram från "skåneland"

2009-04-14 @ 18:16:06
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Åsa!

Så vackert!!! Nog är det en härlig tid vi går till mötes!

2009-04-14 @ 19:01:40
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Elin

åh vilka härliga bilder.. tranorna ger vårkänslor rakt i magen!

2009-04-14 @ 22:48:04
URL: http://slingerbult2.blogspot.com/
Postat av: Garntrollet

Åh, vilka fina bilder. Vad beslutsam tranan som flyger ser ut :-)



Kanske kan man hoppas på att du lyckas få några bilder på lavskrikor (det finns några få fåglar jag verkligen saknar här nere).



Jag tycker att det är lite klurigt med att skriva på bloggen om fåglar: det blir lätt att jag utsluter "de vanliga". Vi såg ju också måsar (och någon trut) nere vid Erstavik, och grönfink och starar. Det blir som om de fåglarna "inte räknas"... Jag missade att skriva att jag såg mindre strandpipare också :-) Fast den finns vid Isbladskärret. Snart blir det mindre ställen att skåde för mig vid Erstavik: när de släpper ut tjurarna i hagarna. Jag går inte när en ko/tjurhage, elstängsel är ine en garant för mig. Så då kan jag inte skåda vid sjön vid stallet eller Viltvattnet. Det blir även lite otrevligt ute vi Sandemar, där all skådarmark är i hagar!

2009-04-15 @ 10:24:40
URL: http://www.garntrollet.se
Postat av: Kersti

Även om de inte är så många är det en mäktig syn. jag njuter nu av koltrastens sång. På jobbet sitter han utanför fönstret och sjunger dagen lång. Då och då saktar vi ner på takten och lyssnar och njuter. Påskliljor utanför köksfönstret som gula solar och idag har jag och hunden vandrat genom en äng av violer som doftade precis så som violer ska dofta.

2009-04-15 @ 20:21:38
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Paula

Hej! Fantastiska fågelbilder bjuder du på! Kan tyvärr aldrig få så fina foton med min lilla digitala kamera, men händig är den ju i övrigt.

Kan du säga mig vad det är för fågel som låter sent om kvällen och natten i skogen? Vi hör ofta ljuden då vi sitter vid öppet fönster på kvällarna. Tyvärr kan jag inga fågelljud, kan det vara duvor eller orrar? Trodde de flesta fåglar sov om nätterna...

Ha en riktigt skön vårhelg!

2009-04-17 @ 15:21:43
URL: http://paulaz.se
Postat av: Kirsti

Bea:

Tackar! :) Jo..det var en trevlig upplevelse..och i strålande solsken, det är ju nästan mer än man kan begära..:)

Det strular ibland med kommentarerna här på "Blogg"..men det brukar funka om man trycker på "Uppdatera"-knappen några gånger..det verkar som att sidan visas i någon form av sparad, gammal, version tills man uppdaterar den..



Elsa:

Tackar! :)

En av tranorna bjöd på lite extra trevlig flyguppvisning denna dag.. den gled i sakta mak mot oss och vände inte förrän strax innan den (nästan) skulle krockat med bilen..:))

Hoppas laduhäckningen blir lyckad! ;)



Anneli:

Tackar! :)

Inget träskbadande här, inte, när tranor ska fotas..;)

Och jo visst.. ett litet flyglan, och så hänger man ut genom dörröppningen, med kameran i högsta hugg..vad gör man inte för naturnörd-konsten!?

(Tranan var verkligen på gott humör.. den flög snällt på mycket nära håll, och jag kunde tack och lov stå med båda fötterna på fast mark..)

Kram från "kalla nord"! :)



Åsa!:

Ja..det mesta blir betydligt finare och trevligare ju längre våren lider..:)



Elin:

Tackar..och ja, det är något speciellt med vårens första tranor..



Garntrollet:

Tackar!

Jodå..eftersom lavskrikan råkar vara en av mina största favoriter, kommer det bild på den så fort jag stöter i hop med en.. Uppe i Kvikkjokk fotade jag en i fjol, men här i Bodentrakten ser jag dem aldrig..tyvärr!

Jag håller med dig om det där med att man "missar" alla vanliga fåglar när man skriver på bloggen..jag brukar också bara plocka ut jag fått hyfsade bilder på, och de som "skiljde sig från mängden".. Annars blir det så många att rabbla upp..:)

Trist att tjurarna förstör dina skådarmarker!! Att inte fåglarna förstår at hålla till på andra ängar och hagar längre bort när tjurarna släpps ut..:)



Kersti:

Härligt!! Du har vår med stort V nu! Här upp kan jag många gånger sakna koltrasten..den är inte alls lika vanlig som där nere..och här har jag aldrig hört en sjunga inne i bostadsområdena, bara ute i skogen. Och inga vårblommor blommar här ännu..bara snö och is i rabatterna.. men snart , så! :)



Paula:

Tackar! :)

Hmm..kan det vara uggla du hör nattetid? Kattugglor brukar ju höras i dina trakter har jag för mig.. De flesta fåglarna sover nattetd, det har du helt rätt i! Men trastar kan ibland sjunga i skymningen.. så uggla, trast, kanske även busksvätta eller hämplig?..något annat kan jag inte komma på just nu.. Har du möjlighet att beskriva lite hur det låter så kan jag fortsätta gissa..:)

Önskar dig också en riktigt härlig helg!



/Kirsti

2009-04-18 @ 10:59:58
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0