Heldag ute i fågelmarkerna..

Hyfsat soligt, fint väder, drygt +12 grader och mängder av flyttfåglar som rastar på olika platser.. Kan inte bli bättre en ledig lördag!


Per, Eloise och jag for alltså i väg tidigt under förmiddagen för att skåda och njuta av en fin vårdag.

Hela dagens fågelobservationer kan sammanfattas med:
Härligt! Trevligt! Överraskande! Kul!



Storspov, Bodsvedjan

(Jag kommer inte att tråka ut alla bloggläsare med att rabbla upp allt vi såg.. utan väljer här ut dagens höjdpunkter. Och har helt omedvetet tydligen siktat in mig på att fånga "baksidor" av fåglarna under dagens skådning. Det insåg jag först när jag gick igenom fotona på datorn här hemma.. Men, även den sidan av fåglarna kan ju vara kul att dokumentera då och då.)



Tofsvipa, Alvik

Vi började med att titta på storspovar och tofsvipor här i Boden, fortsatte sedan vår färd mot Luleå.

Första stoppet blev vid Bovallen.
Vid det fågeltornet låg isen fortfarande kvar på fjärden så det fanns inga sjöfåglar ännu på plats. Men vi åt en medhavd lunch i form av våfflor och fick samtidigt chansen att studera en fjällvråk som spanade, seglade runt i luften, ryttlade flitigt, dök ner, fångade en mus i vassen och därefter avnjöt den ute på en upphöjd isig, vassrugg.



Fjällvråk, Bovallen vid Persöfjärden


Även en brun kärrhökshane seglade sakta förbi. Ett antal tranor spatserade runt på isen och i skogen hördes två järpar ropa i kapp med varandra.



Tranor, Bovallen vid Persöfjärden

Därefter åkte vi till Gräsörenbron. Jag har hittills under våra få besök där sett något riktigt intressant så hade inga större förhoppningar om något där idag heller..



Fiskgjuse, Gräsörebron

Men, som alltid, när man tror att inget ska synas, ser man helt oväntade fåglar:

Där fanns alla de tre arterna som jag under morgonen läste om på Svalan:
Gravand, strandskata och tre brunänder! Alla dessa tre gav mig nya "Norrlandskryss"! Har hittills bara sett dessa fåglar söderut i landet. Alla befann sig tyvärr långt ut i viken så inga foton blev lyckade.. Men de fanns där! Det är det viktigaste..



Tre i rad: Storspov, kanadagås och grågås, Gräsörenbron.

För övrigt flög två fiskgjusar över våra huvuden. En skräntärna och brun kärrhök passerade, salskrakar, en skäggdopping, större strandpipare, rödbenor, skogssnäppor.. ja, det fanns verkligen mycket att se genom tubkikaren!

Där stannade vi en lång stund och njöt av fågellivet och strålande solsken.



Grågås dricker vatten, på vägen till Luleå.

Tiden går fort när man har roligt.. Plötsligt hade klockan blivit middagsdags. (Vi som bara skulle vara "borta en stund" under dagen..)  Alltså blev det ett stop på Frasses. Mycket goda hamburgare hade de där.. och jag hoppas peronalen ursäktade att tre par leriga stövlar klampade in i den fina restaurangen.



Sångsvanar, Alvik

Mätta och belåtna bestämde vi oss för att vi måste kolla läget vid Alvik också.

Där var det för ovanlighetens skull ganska lugnt så här på kvällskvisten.. Endast fem tranor, men desto fler grågäss och sångsvanar.. Även mås/trut-flockarna var imponerande stora. Där skådades också (äntligen) årets första sädgäss.


Dagen har blivit till kväll och tre fågelskådare kommer att sova gott i natt och drömma vackra drömmar om gravand med flera trevliga överraskningar..



Ängspiplärka, Alvik

Kommentarer
Postat av: Elsa

En fin bildskörd! Favoritbild "tre i rad"



/Elsa

2009-04-25 @ 22:51:16
URL: http://tornsvalan.blogspot.com
Postat av: Anneli

En lyckad dag med andra ord.Trevlig läsning och fina bilder. Tofsvipan har tom fått blänk i ögat. (Det är jag svag för.)Om jag ska spinna vidare på ELsas linje, så blir storspovsbilden min favorit :).

Den ena veckan visar du bilder med mkt snö,veckan efter kan man se vårbilder. Det är knappt jag hinner med i era väderomslag.

Ha en fortsatt bra fågelskådarhelg.



Anneli

2009-04-26 @ 08:40:05
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Kirsti

Elsa:

Tack Elsa! "Triss i flyttfåglar" blev till av en slump.. kul att du gillade den! :)



Anneli:

Tack Anneli! Ja, nu är det inte mycket snö kvar..jag har lika svårt som du att hänga med i svängarna! Idag är det drygt +15 grader och sol så snön smälter så man ser det med blotta ögat..:)

Kul att du gillade storspovsbilden! Den fågeln börjar bli en av mina vårfavoriter nu när jag bor här i dess häckningstrakter..:)

Ha en bra helgfortsättning du med!



/Kirsti

2009-04-26 @ 13:26:48
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0