Gråsiskornas dag..

..finns inte i almanackan.


Men den fanns i vår trädgård denna förmiddag.

Helt sanslöst många gråsiskor har ätit frukost utanför fönstret under lördagsmorgonen.




Jag gjorde några hopplösa försök att räkna hur många de var..
Hann till 20 och alla lyfte som på en given signal.
Sekunden efter var de tillbaka, flaxade runt, kivades, kvittrade, tjattrade och flög åter igen iväg upp i björkarna. Så höll det på under den drygt halvtimmeslånga stunden jag satt ute i en snödriva ute på altanen och njöt av skådespelet.



Uppskattningsvis fanns det 60-80 gråsiskor sammanlagt i alla flockar..

Bruset av alla vingar och ljudet från deras stundtals ganska hetsiga diskussioner dränkte alla andra ljud i vår lilla trädgård.

Riktigt häftigt!



Fick en känsla av att om en hök kommit inflygande med gapet öppet rakt in i en av flockarna hade den fått sig två-tre munsbitar gråsiska serverat rakt in i munnen utan några som helst besvär.

Eller en jämförelse med Hitchcock´s "Fåglarna" är inte heller helt fel..

Fast gråsiskor är så klart betydligt sötare än de svarta fåglarna i den filmen.


Kommentarer
Postat av: Gardenlife

En otroligt vacker fågel.... den vore värd ett roligare namn ; )

/Janne

2009-04-04 @ 18:57:03
URL: http://gardenlife.blogg.se/
Postat av: Gärdsmygen

Så vackra! Jag vet aldrig att jag sett en gråsiska "på riktigt". Håller med Gardenlife, den har ju så stark fin röd färg och så heter den gråsiska:(

2009-04-04 @ 22:11:24
URL: http://litenfagel.blogspot.com
Postat av: Kersti

Jätte fina fåglar. Jag såg två tlgoxar idag som kalasade på det som finns kvar i kokosnöten. det är faktiskt de första fåglar jag sett i den men de måste varit andra där i smyg för nu är den nästan helt uppäten. Jag flyttade ut den en bit från huset det gjorde susen.

2009-04-04 @ 23:07:50
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Åsa!

Häftigt med så många på en gång! De måste ha ätit rent hus?

2009-04-05 @ 08:06:11
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: NinaVästerplana

Vilken invasion! Här är jag lycklig över de fyra-fem som brukar vara här på vintern... De är häftiga!

2009-04-05 @ 11:35:24
URL: http://ninah.tradgardsblogg.se/
Postat av: Kirsti

Janne:

Japp, instämmer! Vissa av gråsiskehanarna är verkligen inte trist grå!!



Gärdsmygen:

Ja..helt sant! Det skiljer dock rätt mycket mellan olika gråsiskor..en del är nästan bara gråvitsvarta med lite rött på bröstet medan vissa hanar är riktigt röda och granna..



Kersti:

Ja, då har ju fåglarna hittat dit! Kul!!:)

Häng ut en nöt tidigt nästa höst så ska du se att gästerna blir fler och fler!



Åsa:

Jo, det blev rent hus och nästan rent på marken också! :)



Nina:

Jag har aldrig sett så här stora flockar med gråsiskor som i år.. och dom har varit här nästan hela vintern..fast i mindre mängd än under gårdagen! (Tur det för annars hade de ätit mig ur huset..:) )



/Kirsti

2009-04-05 @ 17:23:38
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0