Finkar och trastar..

Nu har bofinksflockarna tydligen flyttat vidare norrut..


Istället dominerar bergfinkarna denna vecka vid fågelbordet. Stora flockar dyker upp tidigt på mornarna och äter frukost. Därefter sitter de uppe i träden och bjuder på vacker  fink-konsert.
Deras stämmor påminner faktiskt lite om djungelljud.. svårt att förklara, men både Per och jag förundrades över deras "svirraden"  i fjol.. och lika djungellikt låter de i år.

Det blir ett mäktigt ljud av dessa ganska små fåglar när de samlas i stora skaror..



Bergfinkshane, den enda som ställde upp på bild, dock lite skeptisk han också.

Förutom bergfinkar så är det trastar som gäller just nu.

Taltrasten sjunger varje morgon, likaså rödvingetrastarna.
Björktrastarna är flest i antal men kraxar lite hesare än sina skönsjungande släktingar.

Dubbeltrasten har jag ännu inte sett.. men han lär komma snart han också.

Koltrastarna verkar tyvärr vara rätt få just i vårt kvarter.. en enda har hörts denna vår.



Björktrast som vägrade sitta mer synligt än så här..

Veckans höjdpunk var dock gransångaren! Den sjunger varje vår i samma skogsdunge.. en bit in efter cykelvägen jag cyklar på till jobbet.
I går hörde jag den för första gången i år!

(Säkert har den sjungit redan tidigare.. men jag har inte cyklat förrän nu.)

När sångarna börjar komma, då är det definitivt vår, även här uppe i Boden!


Trevlig Valborgshelg!

Och..

OBS! Alla fågelskådande tjejer här uppe i norra Sverige, missa inte att läsa inläggen

Kvinnliga fågelskådare ohoj! och Kom igen nu kvinnor!
hos Tornsvalan!
Intressant nätverk på gång för oss fågelintresserade!

Kommentarer
Postat av: Béatrice Karjalainen

Aha det är en bergsfink jag fick syn på igår men inte han hämta min kamera.

2009-04-30 @ 23:56:19
URL: http://beastankar.blogspot.com/
Postat av: Åsa!

Inser att det är massor med fåglar som jag missat i mitt liv! Önskar dig och familjen en trevlig helg!

2009-05-01 @ 08:41:56
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Kirsti

Béatrice:

Ja..du har dem säkert hos dig också.. De är många just nu, bergfinkarna.:)



Åsa!:

Men du har ju många år framför dig.. Det är aldrig försent! :)

Ha en riktigt fin helg du med!



/Kirsti

2009-05-01 @ 14:01:43
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0