Bofink och ringduva..

..på samma dag.


I morse vaknade jag till ett nytt ljud utanför fönstret.

Bofinkssång!

Nu är de äntligen här, årets första bofinkar. Sex dagar senare än i fjol, men så välkomna!



Det var en flock med 5st hanar som befann sig i en av tallarna på husets baksida..

Bildkvalitén blev i sämsta laget av förklarliga skäl. (Klockan var 06.30, jag yrvaken och morgonkaffet ännu ej drucket..)


Tre timmar senare dyker nästa glada överraskning upp vid fågelbordet:



En av "våra" ringduvor!

Det har dykt upp ett par Ringduva varje vår vid den här tiden nu under de senaste fyra åren.. och jag börjar nästan bli övertygad vid det här laget om att det är samma duvpar.

Idag har jag hittills bara sett en av dem.. men spanar vidare under dagens lopp.

Kommentarer
Postat av: Hannu

Grattis till era efterlängtade Strömstarar !

Flyttfåglarna strömmar in för varje dag och

man har fullt upp att hänga med.

God fortsättning på Påsken !

2009-04-12 @ 19:59:22
Postat av: Anonym

Åh, vad det är härligt när vårfåglarna kommer!



Mindre roligt: hemkommen från Erstavik ikväll hittade jag en fästing på smalbenet! Hur tidiga är de egentligen??!

2009-04-12 @ 20:43:15
Postat av: Bea

Härligt med flyttfåglarna! De kommer lite senare till dig då, för Bofinken har varit redan en tid hos oss och speciellt idag har vi sett stora flockar på gården.

Vi har varit på e.m. till ett fågelsskådartorn och betraktat fågellivet - underbart och vilket ljud alla fåglarna för!

Jag överväger om jag borde lägga upp en naturblogg, det blir så blandat med den jag har :) Små problem egentligen!!

Vi skådar vidare på våren och ha det gott under tiden!/ bea



En kommentar till ovanstående!!

Fästingarna finns redan efter snösmältningen, hörde jag på radion häromdagen!

2009-04-12 @ 21:02:07
URL: http://daggdropp.blogspot.com
Postat av: Mikael Ewald

Grattis!!

Ser ju ut som att det ska bli vår även uppe hos er då??:)

Men det går nog ganska fort nu??

Trevliga bilder!

/Micke

2009-04-12 @ 21:11:02
URL: http://www.ewalds.se
Postat av: Kersti

Våren, den är äntligen här. Vi lyssnar på koltrasten och väntar på sädesärlan.

2009-04-12 @ 21:27:49
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Garntrollet

Det var jag som kommenterade lite tidigare, om bla. fästingen. Tydligen försvann alla uppgifter om vem jag är...

2009-04-13 @ 00:07:44
URL: http://www.garntrollet.se
Postat av: Kirsti

Hannu:

Tackar!! Ja, nu är det bråda tider! :) Men härligt är det!

God fortsättning på skådarvåren!



Garntrollet:

Japp! Äntligen händer det grejer ute i markerna! :))

..Fast fästingarna bode sova några månader till! Här uppe är de ju i och för sig ännu inte så vanligt förekommande att man besväras av dem..men i era trakter är de ett gissel!

(Gissade att det var du som skrev kommentaren..ingen annan här brukar nämna Erstavik och andra Stockholmsorter..:) )



Bea:

Jo, det verkar skilja några veckor mellan dina fåglar och mina ..men nu är de på gång här med!

Tycker verkligen att du ska starta en naturblogg också! Du har ju verkligen material till den! Lova att säga till när den är i gång, vill så klart följa den från start! :)

(Det blir betydligt mindre rörigt med två bloggar..jag kände som du när jag försökte kombinera allt på TB..)



Mikael:

Tackar!!

Ja, tro det eller ej.. även här blir det vår..så småningom.. och faktiskt sommar också! :)

Jo, det går väldigt fort här när det väl sätter i gång. Redan idag märks det att snön tinat i mängd när solen gassat och det varit dryga +12 grader..

Detär svårt att hänga med i svängarna när våren väl sätter i gång och alla fåglar kommer på en gång! :)



Kersti:

Ja.. din vår och dina fåglar ligger hela tiden före min..:)



/Kirsti

2009-04-13 @ 19:28:47
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0