En härlig bok..

..från årets bokrea:


image243

Mellan vingspetsarna, bilder ur fåglarnas liv - från Öland till Antarktis. Fotografier Brutus Östling, texter Magnus Ullman.


Vackra bilder som kompletteras med intressanta och träffsäkra texter. Jag njuter när jag läser den!


Citerar här ett tänkvärt stycke från sidan 49:


"Fåglarna har välutvecklade läten, ofta med en funktion som är fult begriplig även för oss människor. Innebär det att de har ett språk?

Svaret är nej.

Med sina läten förmedlar de ett budskap, men det är inte det samma som att de har ett språk.

När kärrsnäppan springer på en annan kärrsnäppa och buffar till den med bröstet är budskapet: "Stick" Här är det jag som letar sandmask!"

Budskapet förmedlas framgångsrikt utan språkliga medel."


Lika intressant som det är att bläddra i boken är det att studera fåglarnas kroppsspråk vid fågelborden utanför vårt fönster:


image244

Herr och fru grönfink på tu man hand. Avslappnat och fridfullt.


image245

En talgoxhonas uppdykande rubbar på ett ögonblick den fredliga stämningen.

Kommentarer
Postat av: Paula

Jag brukar låna hem stora fina böcker med många bilder om djur och natur på biblan. Det är helt otroligt va skoj det är att bläddra bland sidorna läsa och lära..synd att inte fler upptäckt va trevligt det är!

2008-03-04 @ 19:00:53
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0