Lite fågelskådning..

..under lördagen.


Första gästen under fågelbordet denna rätt kyliga morgon med -10,5 grader blev en nötskrika:


image194

Strax därefter kom flocken med sparvar:


image195

En gulsparv (med ryggen mot kameran, längst ner i vänster hörn), och gråsparvar och pilfinkar i en härlig mix.. Även enstaka grönfinkar dök upp då och då.

Senare på eftermiddagen gick det mest i gult:


image196
Gulsparvar och en grönfink näst längst till höger.


Vi gjorde en kort tur ut i skogen också och stötte där på en nötkråka:


image197

Annars är det ganska fågelfattigt i våra vintriga skogar just nu.
Längtar efter bofinkssång och utslagna björkar.
Men dit är det långt kvar än.


Kommentarer
Postat av: Kersti

Jag längtar efter en domherre. Det var flera år sedan jag såg någon. Annars är jag dålig på att känna igen fåglar. det är något jag skulle vilja bli bättre på. Jag kanske skulle ha månadens fågel eller något sånt.

2008-01-06 @ 17:00:21
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Kirsti

Kersti:
Ja..domherrar är vackra! Vi har dem ganska ofta vid fågelbordet under den kallaste delen av vinter. Sedan försvinner de ut till skogs..
Månadens fågel låter ju som en kanonidé! Jag kommer garanterat och kollar in dina fågelbilder då..
På min trädgårdsblogg (kirsti.tradgardsblogg.se) har jag under vintern försökt med "dagens fågel" fast inte varje dag..det är bilder från vårt fågelbord..med mest sparvar och finkar..och suddiga bilder..:)
Men fåglar är kul!

2008-01-06 @ 17:18:44
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0