Nötter..

..hör ju julen till.


Kokosnötter inhandlades i går och Per sågade hål i dem med sin cirkelsåg under kvällen. Idag under förmiddagen fyllde jag dem med nöt- och fröblandning.. samma slags röra som i "talglådan" och hängde sedan ut dem i trädet.


Dessa "kokosnötstalgbollar" är varje vinter omtyckta av både mesar, hackspettar.. och tydligen även av nötväckan! Den och talgoxarna var snabbast på plats idag.




Fåglarna gillar både fyllningen och själva "kokosnötsköttet" så hela nöten brukar vara ganska renskrapad när man plockar ner den under vårvintern.. Eftersom vanliga köpes-talgbollar lätt blir stenhårda under kalla dagar (idag har vi haft -13 grader..) verkar fåglarna gilla hemgjorda, mjukare varianter.



Enda problemet med dessa kokosnötter är hålsågandet.. Skalet är verkligen stenhårt, om man får tro Per.

Jag frågade i går kväll vad han gjort med skalbitarna som blev över..hade nämligen tänkt lägga ut dem åt ekorrarna. Han suckade:

-Ja.. en flög i väg i 100 km/timmen rakt upp i garagetaket, en annan splittrades i tusen bitar, en tredje flög upp och smockade mig rakt i pannan..

Efter det frågade jag inget mer.

Tackade bara hjärtligt för hjälpen..

..och nynnade lite tyst på den välkända låten.. "Per, jag kan inte få upp min kokosnöt"..


Kommentarer
Postat av: matte

Fiffigt! .. men stackars Per!

2008-12-08 @ 11:38:11
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Kersti

jag som tänkte kopiera idén, men när jag läste vidare om bekymret med att såga hål blir jag lite tveksam. Måste nog konsultera mannen :).

2008-12-10 @ 22:17:13
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Bea

Jag måste genast skaffa en kokosnöt till "mina" fåglar också, så kanske dina vackra fåglar hittar till mig med ;)

Men, att såga upp "fönstret" i nöten överlåter jag till min make :))

Ha en trevlig helg!

2008-12-12 @ 19:45:45
URL: http://beas.tradgardsblogg.se
Postat av: Kersti

Nu har vi köpt koksnöten fortsättning följer.

2008-12-14 @ 20:15:17
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Kirsti

Matte:

Ja..lite synd om honom..men han börjar bli van..:)



Kersti:

Åh, kul! :) Ser med spänning fram emot fortsättningen! Du ska se att dina fåglar kommer att älska nöten..bara ni lyckas göra hål i den! :)

Lycka till!!



Bea:

Japp! Klart att dina fåglar också behöver en nöt till jul! :)

Och det är ju bra att karlarna också kan hjälpa till och göra någon nytta ibland..:)



/Kirsti

2008-12-14 @ 21:51:45
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0