Helgen i korthet..

Det blev en snöig och mulen Lucia-helg.

Under fredag-lördag vräkte nästan 20 cm blötsnö ner så det blev med andra ord en väldigt vit Lucia, med flera timmars strömavbrott på sina ställen. Vi klarade oss dock i vår del av staden.




Nu pulsar vi omkring i drygt en halvmeter snö på oskottade ställen i trädgården.. Stövelskaften räckte liksom inte till i går när fåglarna skulle få fröpåfyllning.



..och påfyllning behövs dagligen nu för tiden. Det kryllar av finkar, mesar och sparvar varje dag.. Fotona blir dock inte bra under dessa mulna dagar..



Gulsparvar, pilfinkar, gråsiskor och grönfinkar i en salig röra.



Större hackspett ätandes medan talgoxe väntar på sin tur..

..så jag har ägnat mig åt lite inomhuspyssel istället.


Bland annat har en del av höstens skörd av lingon kokats till Lingonglögg..



Det sprider en härlig juldoft i huset, är lätt att göra och smakar jättegott!
Använde i år detta recept:

Lingonglögg:
2 liter lingon
2 liter vatten
750 g strösocker
1 påse hel kanel
1 påse hel kardemumma
1 påse hela nejlikor

Koka lingon, vatten och kryddor i ca 20 minuter.
Tillsätt sedan socker. Låt det smälta.
Sila.
Spetsa ev. med sprit, men glöggen är jättegod utan också.

Kommentarer
Postat av: matte

Det där glöggreceptet lät jättegott! jag har dessvärre slut lingon... men det borde väl gå att göra med vinbär, tror du inte.. det har jag en massa i frysen. Ska prova det!

såg bilder från Bodentravet, vilken härlig vinter, jag är avis! Här regnar det och ruttnar, fy så trist.

2008-12-17 @ 11:44:57
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Kirsti

matte:

Lovar att den är lika god som den låter..:)

..och vinbär funkar säkert också! Läste på någon sida att hemkokt blåbärsglögg också är gott..

Vid det här laget har vi töväder här med. Vår-slask på vägarna och regn. Jag som tänkte slippa sådana "Stockholmsfenomen" när jag flyttade hit!

/Kirsti

2008-12-18 @ 20:36:28
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0