I söndags..

..blev det äntligen av, det vi tänkt göra så många gånger förr:
Promenera runt efter stigen i Gjutbergets naturreservat.



Ja..stig och stig.. det fanns inte så värst mycket stig utan mest övervuxen sådan..men det gick ändå hyfsat bra att följa den tilltänkta stigen genom att hålla koll på orange markeringar i träden.



Skog fanns det gott om..


..och även myrmark, där man definitivt inte såg stigen..


Rast måste man såklart också ha..



Färska Wienerbröd och nykokt kaffe smakade underbart gott.

Det tog oss ca 2,5 timmar att gå rundan, därtill kom sedan tiden det tog att cykla från bilen ut till Gjutberget och tillbaka till bilen igen. Det var ett antal km det också.. så motion fick vi gott om. Och en trevlig tur var det, men fågelmötena blev inte många.
Större hackspett och kungsfågel var de enda vi hörde under hela promenaden. Det märks att fåglarna nu häckat klart och att flyttfåglarna börjat flytta söderut igen.. Det är så tyst i skogarna!


Kommentarer
Postat av: Paula

Kommenterar här också...vi har hittat enorma mängder svamp i år, man letar inte efter svamp man bara går ut och hämtar...

Har ni inga älgflugor där uppe? Är det för kallt kanske...dom retar gallfeber på mig och är äckligare än både knott, mygg och fästingar!

Er tur såg sagolik ut, tyvärr bär inte benen mig så långt längre, och ryggen håller inte heller, skulle nog börjat mitt friluftsliv i yngre dagar..

Ha en fin start på hösten!

2008-09-02 @ 20:30:24
URL: http://paulaz.se
Postat av: Kirsti

Paula:

Tack för dina trevliga kommentarer! :)

Jag saknar verkligen mälardalens svamprika skogar! (där växte jag upp..) Här uppe finns inte ätlig svamp alls i samma mängd som neråt i landet..och värst av allt: Trattkantarellen finns inte här!! Den saknar jag mest av dem alla!

Älgflugor har jag faktiskt aldrig sett.. varken här uppe eller nere i Stockholmstrakten där jag bodde innan jag flyttade hit upp.. Har dom blivit fler och mer besvärande under de sista åren, måtro!? Eller har jag bara missat dem..?:)

Här uppe är det nog för kallt för dem..hoppas jag åtminstone!

Jag tyckte det såg ut som att ni levde härligt friluftsliv på "hög nivå" ni med under semestern.. ;)

Önskar dig också en fin höststart!

/Kirsti

2008-09-03 @ 19:50:52
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: Kersti

Härlig tur. Vi far till landet till helgen och hoppas på god svampjakt där.

2008-09-03 @ 21:23:56
URL: http:/http://plommenad.blogg.se
Postat av: Béatrice Karjalainen

Varje gång jag googlar ett ställe jag promenerat på här i Boden så verkar jag hamna hos dig. Kul att se att det är fler som nyttjar våra underbara marker.

2009-04-29 @ 22:31:00
URL: http://beastankar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0