Blåbärsplockardag..

..och lång skogspromenad ägnade vi oss åt igår..



Kan bara konstateras att det är ganska ont om just blåbär detta år.. men att det ser ut att bli massor av lingon! Det lös alldeles rött av dem på många ställen i skogen.



Lingonen är dock ännu inte riktig mogna så vi vandrade vidare genom skogen.. massor av kråkbär är det också i år.



Svamp fanns det också en hel del..men inte så värst många ätliga sorter. Det vi fick med oss hem i form av vanlig björksopp och tegelröd björksopp räckte lagom som tillbehör till kvällens middag.



Även blåbärshinkarna blev till slut ganska tunga.
Rensat och klart visade det sig bli hela 7 liter.. vilket kommer att räcka till en hel del blåbärsmuffins och pajer under vintern.



Trots att lingonen inte var riktigt mogna plockade vi med oss ca 1,5 liter av dem med.. det var liksom svårt att låta bli när de fanns överallt i överflöd.
5dl av dem blev på kvällen till klappgröt, en efterrätt jag länge tänkt att jag ska pröva att göra när jag har lingon över.


Riktigt gott blev det! Och enkelt var det att göra!
Och den väcker lite nostalgiska barndomsminnen till liv eftersom min mamma ofta kokade klappgröt när jag var liten..

Solen skiner från klarblå himmel även idag, söndag, så det blir nog en skogsutflykt till denna helg..


Kommentarer
Postat av: Paula

Hej! Nu har du gjort mig också nostalgisk! Klappgröt! Och vad god den såg ut! Gör du den på mannagryn eller risgryn? Jag har nog inte ätit den sen jag flyttade från Finland 1978...

Vi kallade den vispgröt, man vispade i lingonsaften antar jag...men samma gröt är det nog.

2008-09-02 @ 20:28:19
URL: http://paulaz.se
Postat av: Kirsti

Paula:

Japp, klappgröt är samma som vispgröt. På finska kallade vi den nämligen hemma alltid för "vispipuuro".. :)

Jag gjorde med mannagryn..receptet ser du om du klickar på ordet "klappgröt" uppe i inlägget.. Den går tydligen att lika bra att göra på saft eller hela bär..

Kul att du kände igen rätten! De flesta jag nämt den för rynkar bara pannan och har ingen aning om vad klappgröt är..:)

/Kirsti

2008-09-03 @ 19:41:30
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0