Regn och sol..

Lördagen bjöd på regn till och från så det blev ingen längre tur ute i skog och mark för vår del.

Tre av oss åkte dock till Skatamark för att grilla några korvar till lunch..

image34
Fortfarande fläckvis snö kvar i skogarna..

image35
"Inget dåligt väder, bara dåliga kläder" sägs det ju så lite regn skadar inte..


..och så klart klättra upp i fågeltornet för att kolla läget ute på träsket.

image36
Två tranor flög över huvudet..

Fågellivet hade avtagit sedan sist vi var dit.. Beror säkerligen på att all is nu försvunnit. Fåglarna har fått större, öppna ytor att sprida ut sig på och är därför svårare att skåda.
Krickor, bläsänder och knipor dominerade.. Två kanadagäss och en svan syntes också. Och så tranorna som flög över.
Brun kärrhök, en hane, gjorde en jaktspaning över viken.. och precis när jag packat ner tubkikaren (Typiskt!) flög två andra rovfåglar upp över trädtopparna. En större, troligtvis vråk av något slag och den andra lite mindre..ganska lång stjärtad..kanske en hök..
Jag är dålig på att känna igen rovfåglar! Man ser dem så sällan..och så svischar de förbi så snabbt att man inte hinner bekanta sig med dem.. Frustrerande!!
Dessa två såg ut att inte vara så värst vänligt inställda till varandra.. den större jagade iväg den mindre, som under stora protester flög längre in i skogen.

Trots kyligt väder blev det en del frisk luft och trötta ben så utflykten kan sammanfattas som lyckad ändå..

Söndagen har vi tillbingat i trädgården.
Solen har skinit och våren verkar vara här igen!
Synd att det är måndag i morgon. Hade gärna haft några lediga dagar till!

Kommentarer
Postat av: Luna

Jag är också lite dålig på att känna igen rovfåglar. Här ser man mest ormvråk...för det är jag nästan 100 på att det är i alla fall. I bland åker jag till en plats för att kolla efter Brun Kärrhök. Jag drömmer ännu om att få se havsörnen. Det finns några häckande par här, men minns inte rikigt var det var.
I går såg jag en svala förresten, men bara en, och en svala gör ingen sommar sägs det ju. I dag är det mulet o lite kyligt här. Vi sitter inne och ugglar.

2007-05-17 @ 14:51:42
URL: http://lunanimbus.blogg.se/
Postat av: Kirsti

Hoppas du får se örnarna en vacker dag! Det är värt att tillbringa några timmar i skog och mark då och då bara för att plötsligt se hur en örn kommer svävandes ovanför en!
Den känner man ganska lätt igen också! :)
En svala!? Då har du mer sommar än jag..och du var före mig igen med en vårfågel!
Såg idag på trädgårdsbloggen att en bloggare sett svalor strax söder om oss.. så snart blir det nog sommar i vår trädgård också! :)

2007-05-18 @ 21:12:55
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0