Det är orättvist..

Per har fått åka till Halmstad.
Hela veckan är han där nere på kurs med jobbet. Och han ringer på kvällarna och berättar vilka fina promenader han tagit nere vid havet.. Och hur många olika fåglar han sett.
Igår var det gravänder, strandskator, ejdrar, skarvar och andra också, som jag redan förträngt.

Jag vill ju också vara nere i Halmstad just den här tiden på året då man kan skåda jättemycket fåglar där!
Och njuta av våren!
Och promenera längs stranden i solnedgången!
Men kursen var inte för sambos. Så jag får roa mig på egen hand här hemma.

I kväll åt jag en snabb middag och tog sedan en promenad ner till "vår" lilla sjö i utkanten av villaområdet. Det går inte att jämföra med Halmstad och havet..men kaffet smakade gott där ute!

image32

Och det fanns en del fågelliv också:
En gräsandshanne simmade bort mot motsatta stranden när jag kom.. Bofink, grönfink och gulsparv höll konsert i träden. Hackspetten trummade.Och så flög där ett par snäppor längs med stranden.. men de blev inte artbestämda. Jag är så jättedåligt på att se skillnad på alla brunvita vadare! Gissar dock på att det var skogssnäppor.

De senaste två åren har ett bläsandspar hållit till i tjärnen så jag spanade med jämna mellanrum efter dem.. och strax innan hemgång dök de upp! Långt borta, på andra sidan..men de var där! Det är så kul med fåglar som återkommer år efter år! Det blir nästan som att återse gamla vänner..

image31
Bortsimmande gräsandshane.. Ännu har all is inte smält bort från sjön.


image29  image30
Bläsandsparet. Usel bildkvalité beror på att jag fotade genom handkikare för att fåglarna över huvudtaget skulle synas..

image33
Det grönska ännu inte alls i våra skogar.. Björkarna är kala och marken brungrå. Ganska trista färger ute i naturen en mulen dag som denna.

Kommentarer
Postat av: Luna

Fy vad orättvist! Men Bläsand är ju inte fy skam det heller. Det ser jag mycket sällan.

2007-05-12 @ 14:09:41
URL: http://lunanimbus.blogg.se/
Postat av: Kirsti

Luna: Ja..taskigt, eller hur, att han fick åka..:)
Bläsänder var jag inte heller van att se då när jag bodde neråt i landet.. HÄr finns de däremot i var och varannan sjö! Nästan lika vanliga som gräsänderna!

2007-05-15 @ 17:54:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0