En vårvecka vid stugan..

För ovanlighetens skull tog jag tidig semester i år.
Dock bara en vecka till att börja med, från fredag 11:e maj till söndag 20:e maj.. men det visade sig bli en så bra vecka att jag gärna hade fortsatt med några till.

Veckan tillbringade jag vid stugan. Och tanken var att bara koppla av. Njuta av våren. Hälsa lite vårfåglar välkomna. Ja, naturligtvis vara ute!

Våren i år tog ju tid på sig.. så det var fortfarande snö och is kvar vid stugan när vi kom dit den 11:e maj. Vi pulsade fram till stugan från bilen som inte gick att köra hela vägen fram pga för djup snö. Nästan hela sjön var istäckt, lite av en besvikelse faktiskt, jag hade räknat med LITE mer vårfeeling.
Men.. Det blev mer och mer vår under veckan!

Det var en händelserik vårvecka och här nedan följer nu några av höjdpunkterna.. Jag tänker inte fylla det här inlägget med så värst mycket text, istället får bilderna tala. 

Första kvällen. Per skådar vid vår brygga. Mycket is kvar..bara några enstaka öppna vattenytor vid ut/inloppen. (Suck, inga fåglar här inte, tänkte jag..)



Men morgonen efter visade det sig finnas en hel del fåglar ute vid sjön.

12:e maj

Kniphanen försöker imponera..



En sädesärla halkar omkring på isen:



Storskrakar, knipor m.m. vilar ute på iskanten:




13:e maj

En skogssnäppa landar vid stranden. Ett tag misstänkte jag att den hade bo i närheten men det stämde inte..



Storlommen har anlänt. Dess ödsliga rop ekar över sjön.



Svanparet har byggt bo.. Den ena ägnade stora delar av dagarna åt ruvning men ibland möttes paret under kärleksfulla seremonier ute på sjön.



Jag fick äran att träffa på en skönsjungande videsparvshane! Första gången jag lyckas fota den fågeln:




14:e maj

Måndag och regn hela dagen lång.. Jag hade inomhusmys med eld i kaminen och bra böcker. På kvällen blåste molnen plötsligt bort och fram kom en vacker kvällssol! Jag gick ner till bryggan med tubkikaren och spanade mot bäverhyddan som man ser på motsatta stranden. Med förhoppning om att få se en bäver för första gången i mitt liv.



..och plötsligt händer det! En bäver kommer faktiskt simmandes mot "min" strand!





Den gör några lovar och kollar nyfiket in mig.. och simmar sedan en bit bort, kliver upp på land och smaskar i sig något gott från stranden.



Det var en härlig upplevelse att få möta den! Jag har levt i tron att det är ett mycket skyggt djur som det kommer att bli svårt att få syn på trots att deras hydda bara ligger några stenkast från stugan.. Men den visade upp sig på bara ca 30 meters håll denna fina kväll!




15:e maj

Flugsnapparen visar var holken ska stå! Han inledde flera slagsmål under förmiddagen med en rödstjärtshane som också var på jakt efter bostad. Svartvita flugsnapparen vann en överlägsen seger.



Denna morgon värmde solen extra mycket och isen släppte plötsligt efter stranden. Det ledde till att nyfikna sjöfåglar plötsligt kunde simma fram och leta mat i det "nya" vattnet.
Först dök paret Knipa upp, hanen på första bilden, honan på andra.





Strax därefter vågade sig även paret Kricka fram:



..och medan jag skådade fåglarna landade en Sorgmantel på bryggan:



Under kvällen stördes friden av en en ensam svan som sakta kom inflygandes över sjön. Den uppmärksammades genast av det häckande paret Sångsvan och det blev maktkamp om sjön ute på isen. Jag lyckades inte fånga det hela så värst bra på bild, men kan nämna att svanen som häckar vid sjön demonstrativt visade att han bestämmer! Han gick efter den andra svanen och stampade med sina stora fötter så att slask och is flög vida omkring! Det var svårt att hålla sig för skratt när man tittade på dem i tubkikaren.. Den ensamma svanen kämpade på ganska länge men fick till slut ge med sig och flyga vidare mot andra, bättre och lugnare ställen.






16:e maj

Fortfarande lite is kvar en bit ute på sjön. Denna morgon landade där en hel del fåglar.. Jag antar att det var relativt nyanlända fåglar som passade på att rasta här.

Drillsnäppa:



Grönbena:



Gulärla:



Denna dag dök även svalor upp. Likaså tärnor och en ensam silltrut:




17:e maj

Regnig/disig morgon så jag tog sovmorgon men hann ändå se en älg på motsatta stranden.




18:e maj

Även denna dag började med regn men blev fågelmässigt riktigt fin! Först landade åtta mycket vackra alfåglar ute på en av de sista isremsorna. De var så långt borta att kameran inte lyckades så bra med dokumentationen men ett fin minne blev det ändå:



Strax därefter kom nästa vackra fågel inflygandes: Salskraken.



Även honan var med..



..och trots det ganska ruggiga vädret lekte paddorna i vattenpölarna:




20:e maj

Söndag.. sista dagen. Sol! Riktigt fint väder! Och all is är borta från sjön! Och på stugtomten finns bara några små högar med snö.. På en dryg vecka har det blivit vår på riktigt!!
Nere vid sjön flög både tornseglare och backsvala. Göken satt i en torrfura och ko-ko-ade.. Fisktärnan var på plats:



..och som en fin avslutning på det hela kom paret Storlom simmandes efter stranden:




Det var den veckan det! Nästa år hoppas jag på att få göra om samma sak.. :)






Kommentarer
Postat av: Maria Eriksson

Vilken fantastisk vecka du haft! Vilka underbara naturmöten! Tack för att du delade med dig! :)

Kram och ha en fortsatt skön vår/försommar!

2012-06-01 @ 13:02:01
URL: http://maria-plivetsstig.blogspot.com/
Postat av: Kirsti

Tack det samma, Maria!! :)

2012-06-12 @ 18:41:32
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0