Svart & vitt.. och lite bävrar.

Nu är det så pass illa att jag till och med hade glömt lösenordet till bloggen!
Ett tydligt tecken på att jag haft ett blogguppehåll. Ett långt sådant.

Det var inte meningen att det skulle bli så, men ibland händer saker som rör runt i grytan som kallas "livet".. och man tappar fotfästet för ett tag.

Hösten 2011 var för min del fullständigt upp & ner.

Nu är det plötsligt vinter 2012 och jag har huvudet upp och fötterna ner igen. "Torktumlaren" har äntligen saktat ner på farten, skulle man väl kunna säga.. Helt still står den ännu inte men yrseln börjar i alla fall så smått ge med sig.. :)

Det knarrar av snö under skosulorna och den varma mössan har åkt på.
Och jag har dammat av kameran lite!



Svartvit värld, 7/1-2012.

Trettondagshelgen tillbringade vi vid vår sommarstuga. (Den skaffade vi under sensommaren 2011, men då hade jag ju den ofrivilliga bloggpausen, så inga inlägg därifrån har tyvärr blivit av.)
Den ligger ca fyra mil norrut från Boden, där råder just nu full vinter, och vi har skottat snö, pulsat i det samma, åkt skoter & skidor och njutit av lugnet ute i skogen. Ingen el, inget vatten indraget, men ack så härligt!
(Vi har en sjö ett par hundra meter utanför stugan så vatten finns det även denna årstid, om man har en isborr och lite tålamod med sig.) 

Ut i sjön rinner ett vattendrag med ganska friskt forssande vatten.. Och där har en bäverfamilj byggt sig en hydda!
Per och jag upptäckte detta trevliga för ett par månader sedan, och har nu smygit oss fram till hyddan varje gång vi varit till stugan.
Inga bävrar har behagat visa sig, de verkar vara ett blygt par, men nu denna helg när ny, puderlätt snö fallit, såg vi äntligen spår efter en av dem!
Bävern har gått efter en frusen del av bäcken, försökt ta sig upp på strandbrinken på ett flertal ställen och tillslut hittat ett lagom brant ställe att klättra upp på.
Därifrån kunde man sedan följa dess spår en bra bit efter stranden, ner i vattenet på att annat ställe där det är isfritt, och sedan vidare upp efter stranden och in i skogen..


Bäverspår. Här har den tagit sig upp på stranden..

Intill bäverhyddan finns andra spår efter deras framfart.. Rena rama massakern på björkbeståndet!
(När vi köpte stugan var jag fram till denna fina björkskog och såg framför mig hur jag skulle smyga ut hit under tidig vår och spana efter alla de trevliga vårfåglarna i form av sångare och flugsnappare m.m. Nu är det inte så värst mycket fin björkskog kvar längre! Det ser mer ut som plockepinn-spel än björkdunge! Det tog bävrarna bara ett par månader att "avverka" ett hundratal träd!)


En bråkdel av de fällda björkarna.

Medan jag spanade på bärvrar skidade Per med dotter ut på sjön för att pröva fiskelyckan. Under sommaren lyckades vi fiska upp några baddare till abborrar i sjön så de hade nu en isborr av stor modell med sig.. :)
Men tyvärr nappade det inte.
Inget solsken fick vi heller njuta av under denna snöliga helg.. Men avkopplande & fridfullt var det där ute.




Kommentarer
Postat av: Elsa

Nästa gång vill jag se hur stugan ser ut! :):)

2012-01-11 @ 18:25:52
Postat av: Anneli

Välkommen tillbaka.Har längtat efter att få lite nyheter från norr.

Känner igen mig i det där med bloggpauser. Har själv haft åtskilliga.Men ibland tryter både ork , lust och tid.

Spännande med bävrarna!Du får bygga dig ett gömsle :).

//Anneli

2012-01-18 @ 18:43:19
URL: http://arctosphoto wordpress.com
Postat av: Maria Eriksson

Jag har också mer eller mindre ofrivilliga skrivpauser och märker efter ett tag att det är något som kryper och far inuti mig...jag blir sån när "skrivet" liksom självmant tar time-out...jag blir en smula rastlös i själen till slut... Nu är vi tack och lov på rätt sida året och ljuset har så smått börjat återvända här i Roslagen...förhoppningsvis dyker inspirationen att skriva snart upp också... :)

Hälsa Boden! :)

Kram Maria

2012-01-22 @ 18:56:18
URL: http://maria-plivetsstig.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0