Lappmesar och sibirisk nötväcka..

Idag blev det en fågelskådarförmiddag tillsammans med sex stycken Strandskatevänner.

Strax efter kl 9.00 lämnade vi Boden och åkte mot Luleå, genom ett vintrigt vackert landskap.. minus 13 grader, knarrande snö och solsken från nästan molnfri himmel.

Första stoppet blev vid fågelmatningen i närheten av Kallaxrondellen, matningen som numera heter "Gäddviksmatningen".
Därifrån har det under senare tid rapporterats lappmesar så vårt mål var att få se dem..
Och jodå, de fanns på plats! Ivrigt flög de fram och tillbaka mellan tallarna i närheten och fågelfröautomaterna.
..och jag har då aldrig hittills fotat lika många lappmesrumpor som denna förmiddag. De hade en frustrarande (o)vana att vända ryggen till så fort jag zoomade in..


Några av de andra Strandskatorna som kom från Luleå hade med sig jordnötter och solrosfrön som fylldes på i automaterna. Per fick äran att hälla i nötter.. och visade då till min stora förvåning att han faktiskt kan göra två saker samtidigt: Skåda lappmes och fylla på mat!


Sedan passade jag även på att öva upp min förmåga att fånga fåglar i flykten. Observera det konstnärliga, diffusa skenet eller vad det nu är, i fotot som följer..
Hmm, nåja.. Bättre lycka nästa gång heter det ju.


Det är i alla fall en fint roströd lappmes-bak på fotot. Fångad i flyktögonblicket. Om nu någon inte såg det.. :)

Det fanns även andra mesar än "lappar" vid matningen:




Blåmes överst, svartmes i mitten och så en ännu en lappmes underst.

Vi såg även en nötskrika, två talgoxar, ca fem talltitor, en skata.. och mesarna och titorna var mycket orädda av sig, de verkade mest bara nyfiket närgångna hela tiden då maten fylldes på.. Trevligt, trevligt!

Efter besöket vid skogsfågelmatningen åkte vi vidare mot Måttsund. Där bor en gammal dam vid namnet Ingeborg. Hon har äran att ha besök av en raritet vid sin fågelmatning i trädgården.. Nämligen en sibirisk nötväcka.
En art av väckorna som jag aldrig tidigare sett. Därför var det lite extra spännande att åka hem till henne och ställa sig ute vid fågelbordet och spana..

Där stod vi på rad, alla sju Strandskator. En god stund väntade vi..
Och så plötsligt!
Nötväckan kom infarandes, landade mitt i fågelbordet, rafsade runt lite bland maten, flyttade sig till en av de andra fröautomatena, befann sig på baksidan av den i några sekunder.. och flög i väg!

Underbart men kort möte med andra ord.
Jag kan ju inte påstå att jag hann studera den värst noga.. Men nu har jag i alla fall sett en sådan!
En Sitta europaea asiatica, Sibirisk nötväcka.

Och foto har jag på den! Så klart..

Hmm.. Ja, den är faktiskt där. Mitt inne i fågelbordet. Bakom alla kvistar. Jag lovar.. :)
Det är inte alltid lätt att fota fåglar, men spännande är det. Det kan jag också lova.

Medan vi väntade på nötväckan, väntade större hackspetten på att vi skulle försvinna så han fick komma ner och äta:

Det var som vanligt mycket trevligt att åka i väg på en sådan här Strandskatetur.. Och som vanligt finns det fler foton av andra deltagare på vår hemsida: Strandskatorna på nätet. Ta ett klick dit om du är fågelintresserad.. En bit ner på första sidan, under rubriken "Kort vy av väckan" finns dagens utflykt beskriven i ord och bild.

Väl hemma igen skådade jag lite gamla vanliga talgoxar och annat vid mitt fågelbord..
..och plötsligt dök vinterns första gråsiska upp!
En bra avslutning på en fin fågelskådardag.



Kommentarer
Postat av: Elsa

Kl att se en siska. Det var längsen. De är mysiga. Och ska vi inte benäma din bild på väckan till"årets skatbo" ;) Ähh nu var jag elak flåt:):)Han berätta att min abilder av just detta ögonblick såg ut precis sådär hahah.

2010-11-23 @ 18:35:52
Postat av: Elsa

Kl att se en siska. Det var längsen. De är mysiga. Och ska vi inte benäma din bild på väckan till"årets skatbo" ;) Ähh nu var jag elak flåt:):)Han berätta att min abilder av just detta ögonblick såg ut precis sådär hahah.

2010-11-23 @ 18:36:56
Postat av: Kirsti

Ja! Jag borde få ett Skatpris (för "bobilden")!! ..som enda tävlande också! :)

2010-11-27 @ 14:42:46
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0