Brun kärrhök..

..eller hur??

Ibland ställer väder och vind till det.
Det som vid första anblicken såg ut att vara en brun kärrhök, flög plötsligt omkring på ett mycket udda vis.. Jag stirrade genom kikaren på den omkringflaxande fågeln och blev osäker.. Vråk? Hök??
Den flög stundtals i ganska kraftig motvind och gjorde flera icke-alls-kärrhöks-liknande dykningar och diverse konstiga krumbukter.. och stannade sedan upp med utbredda stjärtfjädrar.. men ryttlade dock ej.



Väl hemma studerades de suddiga och dåligt belysta fotona och..



..visst är det väl en brun kärrhökshona, trots allt?


Kommentarer
Postat av: Lars Harnemo

Jomenvisst, måste det vara en hona brun kärrhök. Den är en ganska trixig art tycker jag, som har många olika dräkter - speciellt hanarna. Kan lätt förväxlas med brun glada t.ex.

2010-05-02 @ 22:26:00
Postat av: Kirsti

Tackar för artbestämningshjälpen Lars! Jag hoppas alltid när jag ser en brun rovfågel att det ska visa sig vara just en glada. Men ännu har den inte visat sig..inte ens i Halland lyckades jag få syn på den trots att flera skådare sett en bara några minuter innan mig. Men den som väntar lär få se.. :)

2010-05-22 @ 18:34:43
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0