Vinterhämpling el. gråsiska, del 2..

Tack för kommentarerna i mitt förra inlägg!
Riktigt intressant att läsa!

Det anses att den grå/beige fågeln är en 1k gråsiska.. vilket jag inte riktigt är beredd att hålla med om. Gråsiska kan det helt klart vara, men i mitt tycke betedde den sig INTE som en ungfågel!
Citerar det jag skrev på NOF-net efter att ha läst kommentarer där i kväll:

 "Färgmässigt kan det säkert stämma mycket väl med gråsiska 1k, även kroppsformen var väldigt lik en gråsiskas (förutom den ganska långa stjärten).
Men: Jag har mycket svårt att tro att fågeln jag såg var en 1k, p.g.a. hur den betedde sig. Den var upprörd, uppvisade ett ”oroligt” beteende, lät t.o.m. höra ett kort (vad jag tolkade som) varningsläte. Där på plats, under de få sekunder jag iakttog fågeln, upplevde jag den till 1oo% som en vuxen individ, med bo el. ungar i närheten. (Det föll mig faktiskt inte alls in att det kunde vara en ungfågel, förrän nu när jag läst era kommentarer.) Den befann sig först längre bort i en tall, men när vi stannade upp (för att titta på en helt annan fågel, en trast) kom denna ”lilla grå” inflygandes och landade ovanför oss i ett träd, som för att kolla läget, och ”varna”, dessutom hade den något som såg ut som en insekt i näbben, så min tanke var helt klart: Hona med mat åt ungar (kan ju i och för sig vara skräp som fastnat i dess näbb..). I mitt tycke inte alls likt en ungfågels beteende? Förbryllande, må jag säga.  Men mycket intressant."

Lägger här in ännu ett foto som fanns i kameran. Vingbandet syns ganska tydligt här.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag lägger mig inte i vilken sorts fågel det är, njuter bara av dina bilder! Bilderna på korsnäbben är klar favorit just nu när vi inte har några domherrar framme ;)

Vad har du för sorts objektiv när du fotar fåglar?

/Cyrene

2010-07-01 @ 09:24:26
Postat av: Kirsti

Tack Cyrene! :)

Objektivet heter Canon EF 70-300mm.. mycket användbart. Men jag önskar att jag hade ett ännu lite större, alla fåglar är ju alltid så lååångt borta.. :)

2010-07-03 @ 09:17:44
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0