Fågelmöten 2010

Årets sista dag idag.
Dags att göra plats för nya foton i kameran och i datorn. Därför har några timmar denna morgon ägnats åt att rensa bort & sortera foton.. 
Passade samtidigt på att plocka ut några trevliga fågelmöten från året som gått:

Januari
En vacker sparvhökshane slår ner intill vårt fågelbord i gryningen. En av vinterns kvarstannande björktrastar får sätta livet till, men höken blir rejält mätt.




Februari
Ute vid fågelmatning vid Bodens södra skjutfält skådar jag min första norrbottniska mindre hackspett.




Mars
Den alltid så trevliga gråspetten kommer på besök till min matning i trädgården.




April
Flyttfåglarna börjar äntligen återvända! Helt oväntat får jag se två hämplingar i Bodsvedjan. Ytterligare ett nytt Norrbottenskryss!




Maj
Glädjande och vackert besök av rosenfinkar i trädgården! För första gången får jag besök av denna fågel vid fågelbordet.




Juni
Per & jag gör en tur till Muddus nationalpark. För första gången lyckas jag fånga korsnäbbar på bild.. 



..och i trädgården har talgoxens ungar just lämnat boet.




Juli
Under en fisketur uppe i Kvikkjokksfjällen skådas bland annat ljungpipare..



..och smalnäbbade simsnäppa.




Augusti
En härlig helg tillbringas ute på Rödkallen där min livs första tobisgrissla fastnar på bild..



..och uppe i Junosuando stiftar jag nära bekantskap med en tjäderhöna.




September
Dommherrefamiljen gör besök i vår trädgård. För första gången får jag tillfälle att fota "ungdomarna" som ännu inte riktigt fått domherrefärgerna..



..och höstflyttningen börjar tydligen redan, eftersom bergfinkar dyker upp i trädgården..



..och jag tjuvstartar matningen. Lyckas nu äntligen med konststycket att fota hela paret nötväcka, alltså båda på samma bild.




Oktober
Ute vid södra skjutfältet skådas skogsfåglar, bland annat denna järpe..



..och hemma i trädgården flockas en massa sidensvansar..



..och senare under månaden får jag se min första Norrbottniska flock av stjärtmesar.




November
Lappmes i Kallax!




December
Kallt, snöigt, svartvitt.. Skatorna älskar min matning i trädgården, jag älskar dem inte lika hjärtligt..



..men gillar däremot de små färgklickarna i form av gulsparvar!




GOTT NYTT FÅGELRIKT ÅR!



Kommentarer
Postat av: Kersti

Oj det var rena fågelboken det här. Jätte bra för mig som fortfarande är helt usel på att känna igen de små liven. Inte kommer de och äter hos mig i år heller. Grannens mat är förmodligen godare eller mer lättillgänglig. Jag spanar på råddjuren och hararna istället. De har en stig precis här utanför fönstret. Jag passar på att önska dig ett riktigt Gott Nytt År med hopp att få se många nya fina fåglar här på bloggen.

2010-12-31 @ 13:23:53
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Ölandsvindar

Fina bilder med en del fåglar som vi inte ser här på Öland. Bara fem-sex veckor kvar till den första sånglärkan brukar ses här. Får se hur det blir i år. God fortsättning til dig!

Kerstin

2011-01-01 @ 08:27:36
URL: http://spanskavillan.blogspot.com
Postat av: Mian

Fina bilder!

Vilket härligt fågelår hu haft!

2011-01-01 @ 12:32:00
URL: http://miansblogg.blogspot.com/
Postat av: Elsa

Fin årskavalkad ! fick svåra sommarkänslor inför rosenfinken:)

2011-01-01 @ 19:26:16
Postat av: Kirsti

Kersti:

Vad trevligt att du inte blir less på mina fågelinlägg.. :) Önskar dig också ett riktigt gott nytt år, och jodå..det blir säkert några fler fåglar här under året.. :)



Kerstin:

Åh, sånglärkedrill i skyn..ljuvligt!!! Hoppas det tinar och blir smått vår snabbbt nu då, så att de kan hålla tidtabellen! Det dröjer ett bra tag tills vi får se dem här uppe.. men den som väntar på något gott..



Mian: Tackar! Jo..helt ok fågelår..men inga som vill äta ur handen här, inte.. Där slår du mig med fågellängder! :)



Elsa: Tackar! Stackare.. bläddra snabbt förbi den finkbilden nästa gång så du inte lider.. :) :) (Men snart är det vår!! Pleased to meet you!!)



/Kirsti

2011-01-01 @ 22:13:29
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0