Skidtur..

..i vackert vinterväder.


Det fina vädret höll i sig till idag och blev faktiskt snäppet bättre till och med än igår. Idag har solen skinit från blå himmel och termometern visat på ca +1 grad. Rena rama vårvädret mitt i januari..

Därmed blev vår skoter/skidtur äntligen av!


Per och jag lastade under förmiddagen skidor, stavar, fika m.m. på skoterkälken och for i väg till skogarna öster om Boden..
Där parkerade vi skotern vid en myrkant och bytte om från skoterkängor till pjäxor.

Sedan bar det av över stock och sten..
Åtminstone kändes det så under de första minuterarna för mig som ovant halkade fram bakom Per som vant spårade i den ganska mjuka snön. Men det gick bättre och bättre ju längre vi skidade..



Det blev inga djurmöten under vår skidtur, men mycket spår av liv syntes både här och där.


Det första vi stötte på var "Rävens restaurang":



Åtminstone gissar vi på att det är den som här kalasat på en skogsfågel.. Dun, fjädrar och annat i en salig röra, rävspår runtomkring.. och längst upp i bild en grop fylld med spillning från en skogsfågel.
Vi spekulerade i om fågeln legat där och sovit när den plötsligt blivit överfallen av en hungrig, nattjagande räv.. Dramatik på hög nivå nattetid mitt i den nu så tysta björkskogen..


Nästa matställe tillhörde definitivt en hackspett:




Tilltufsade tallkottar utspridda under en liten tall.. och i tallen två kottar inkilade i naturliga håligheter:



Perfekt sätt att "slakta" kottar på om man är en hungrig spett som gillar tallfrön.

I en liten tall några meter bort fanns ytterligare en kotte fastkilad.. Här hade hackspetten själv mejslat ut ett lagom stort hål i stammen:


Tredje restaurangen hade besökts av en hare:



Avgnagd bark på kvistar, harspår i snön och mitt i avstampet en "harplutt" som avgörande bevis..


Vi skidade vidare, nådde fram till och skidade över, en liten sjö just när solen började försvinna ner bakom träden.



Vid stranden fanns den fjärde restaurangen: Kaveldunsservering.


Både blåmes och talltita syntes flyga omkring i vassruggarna. De verkade verkligen ha ett överflöd av mat.. ett kaveldun innehåller ju mängder av frön.

Vid strandkanten passade vi på att fika och njuta av tystnaden.

Sedan bar det av mot skotern igen..



..och i skymningen puttrade vi hemåt igen, mycket nöjda med dagens utflykt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så mysigt ni verkar ha haft det! Träningsvärk idag? Minns inte när jag åkte längdskidor sist, tyvärr...

/Waern

Postat av: matte

Najs! här är det grönt på backen igen... eller mer brungrönt, lerigt.. not so najs.

2009-01-13 @ 17:14:45
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Bea

Vilken härlig dag du bjuder på och många natur iakttagelser. Visst är det skojigt med snöspår och att kolla på djurlivet. Vet du..jag fick syn på två stora havsörnar på väg till jobbet en dag, men jag som alltid har kameran med, då var den hemma!! Synd för de var så nära!!

Själv hade jag hoppats på is-utflykter, men det ser ut som om det blir dåligt med den i år.

Som du kanske ser, har även jag även "breddat" på bloggarna ;) Får se vilken som tar överhanden :))

Ha det gott på dina naturliga utflykter!

2009-01-14 @ 08:40:50
URL: http://daggdropp.blogspot.com
Postat av: Haspet

Vilken härlig vinterdag ni verkar ha haft. Vackert väder och fina naturupplevelser. Jag vet inte om jag börjar bli lite knäpp men nuförtiden händer det att jag är lite avundsjuk på er som har riktiga vintrar en längre period och inte bara strödagar som här nere. Just dom där soliga vindstilla kalla dagarna är ju faktiskt riktigt mysiga. Det kan väl inte vara ett ålderstecken?? // Peter

2009-01-16 @ 19:44:40
URL: http://haspet.blogspot.com/
Postat av: Kirsti

Waern:

Träningsvärk.. ja. Suck vad jag hade ont i vissa benmuskler dagarna efter..:)



Matte:

Inte konstigt om det blir brun-grönt i trädgården.. med så många hundar i familjen.. ;) (Men snart blir det härligt grönt hos dig.. medan vårt vita består.)



Bea:

Ja, vilken otur att du inte hade kameran med! Men så typiskt.. Örnarna kände det säkert på sig..) Grattis till ny blogg! Jag kommer på besök, garanterat! ..och testar faktiskt själv också på hur Blogger känns.. gjorde en "mobilblogg" där..men den är ännu "under construction"..;)



Haspet:

Ja, vad har hänt!? Du har ju hatat vinter!? :))

Dags snart att flytta norrut, kanske..;)

Och ålderstecken..nä, det tror jag definitivt inte på! Gamlingar brukar ju flytta till Kanarieöarna och andra "icke-vinter"-ställen! :)



/Kirsti

2009-01-17 @ 17:13:25
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: Paula

Hej! Alltid lika skoj att titta in i din värld av fåglar, snö och is. För några år sedan när jag ännu var rörlig så åkte vi ofta ut på myrarna med hundar och skidor. Där kunde vi åka i skoterspåren, där kom solen åt i mars så man kunde njuta av fika och solsken. Oj va nostalgisk jag blir!

Ha det gott såhär i slutet av januari, snart blir dagarna längre och ljuset flödar

Kram

2009-01-19 @ 20:02:47
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0