Söndag med skotertur..

..och lunch ute.


En hyfsat solig dag, med ett par plusgrader, milda vindar och 40cm snö på marken..
Det passar perfekt till en skotertur upp på Gruvberget, ett ganska populärt utflyktsmål här i närheten av Boden. Där finns en lång, fin pulk/skidbacke.. dock utan fungerande lift så benen får rejält med motion.

Pers alla tre barn hade några roliga timmar i backen..
(Tyvärr lyckades Per med konsstycket att köra sönder ungarnas rattkälke redna innan vi nådde fram till backen så det blev bara skidåkning ner för branten. Hur rattkälken gick sönder..?
Hmm.. ja, han krockade in den i ett träd. Som tur var satt varken han eller någon av oss andra på den just då.. Typiskt farsan! suckade ungarna.)



Per stod sedan för matlagningen. Det bjöds på rester från julhelgen..


Köttbullar och prinskorv a´la öppen eld.

Till efterrätt ännu mer julbordsrester:



..och även grillade marshmallows. Hur gott som helst.

Strax innan hemfärd började solen gå ner och himlen färgades vackert rosaröd ovanför Bodens centrum, som skymtar i mitten av bilden..



Därmed har vinterns första skotertur avverkats! Många fler lär det bli innan snön smälter bort..


Kommentarer
Postat av: Kersti

Så härlig det ser ut. Frost och minus har vi här men ingen snö. Idag var mannen så frisk så han klarade av att fixa kokosnöten som fylld med härlig blandning enligt ditt recept nu hänger utanför sovrumsfönstret. Väntar med spänning på besökare. Såg en hackspett igår i parken här annars inga fåglar på nära håll.

2008-12-28 @ 21:13:38
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Hannu

Hej på er i Sverige. Det känns fint att se att det finns andra människor som trivs i naturen och uppskattar fågel, djur och natur, din blogg blir nog

till min favorit efter att jag snabbkollat den ikväll, du tycks ha på det klara med fåglar, inte alla som ser skillnaden på talgoxe hona/hane. Jag kommer nog att syna din blogg grundligare senare. Det känns orättvist när man ser att du har haft besök av både nötväckan och gråspetten som jag så väntat på till min egen gårdsplan. Mvh.Hans "Hannu"

Postat av: Åsa!

Så härligt det ser ut! Är det något jag verkligen saknar här på ön så är det riktigt vinter!!!

2008-12-30 @ 18:53:57
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Så vackra vinterbilder! Och gårdagens bilder på domherrarna får mig grön av avund igen! ;)

Ha en skön nyårsafton imorgon! Gott nytt år!

/Cyrene

Postat av: Kirsti

Kersti:

Spännade! Du rapporterar väl efterhand vilka fåglar som gör slut på nöten? Hackspetten bord känna doften av nötfyllningen.. Kul om ni skulle få den på besök!



Hannu:

Hej och välkommen hit!

Jag tänkte likadant när jag surfade in på din blogg..:)

Jodå, fåglar ligger mig så varmt om hjärtat att talgoxehonor och hanar inte är några problem att se skillnad på.. när jag var liten lärde jag mesar vid vår sommarstuga att hämta nötter ur handen på mig. Konstaterade redan på den tiden att hanarna var betydligt tuffare och lättare att tämja än honorna..:)

Nötväckan är en trevlig nykomling här hos oss.. de dök upp i fjol för allra första gången! Antar att det är den sibiriska arten som hittar hit..



Åsa:

Men du har en mycket längre och skönare badväders-sommar än vi här..:)



Cyrene:

Tackar! Hoppas verkligen att det dyker upp många domherrar i din trädgård här framöver! Och du har ju en jättefin header på din blogg!:)

Hoppas nu att trädgårdsbloggen börjar funka bättre än vad den gör just nu.. Frustrerande när den bara strular! Gott nytt år till dig med!!



/Kirsti

2008-12-30 @ 19:55:48
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0