Älgjaktstider..

..är det just nu.
Det leder till att det är sambon som njuter av friluftsliv medan jag är hemma och vaktar huset.
Han ringer då och då.. berättar om fina tjädertuppar, järpar och andra spännade fågelmöten, där uppe i den Tornedalska skogen.
Till råga på allt tog han med sig vår bästa kamera, trots att jag febrilt försökte övertyga honom om att slaktade, blodigt älgar inte behöver dokumenteras.

Så, ensamt och tyst är det hos mig denna helg. Men samtidigt lungt och skönt.
Inga skogsutflykter blir det dock för min del. 
Det har nämligen skådats björnar i "våra" skogar, så ensam vågar jag mig inte ut dit trots att lingonen väntar på att bli plockade. 

Ägnar lite kraft och energi åt vår trädgård istället.. Trevlig fritidssysselsättning det med!
Men längtar samtidigt ut i skog och mark igen, så må älgarna snart vara färdigjagade.

Kommentarer
Postat av: Sinkadus

nej... du har såklart rätt :) blodiga älgar på bild är kanske inte så vackert... och varför ska han ha två "skjutvapen" med sig?... snacka om att vilja ha allt och inte dela med sig... :) nej, jag skojar bara.
Vad hemtrevligt :) det kändes att besöka er blogg, hit kommer jag nog troget vandra flera gånger...

2007-09-08 @ 22:35:30
URL: http://sinkadus.wordpress.com/
Postat av: Inga M

Du får alltså strax en massa gott älgkött! Låter trevligt!

2007-09-09 @ 18:07:02
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Lena

Numera kör jag sällan bil eftersom jag har gångavstånd till skolan, så när jag någon gång är ute på resa så kan jag få nått ryck om att "åka och titta" efter nya svampställen. Så blev det i torsdags. Efter besök i Luleå så kom jag helt spontant på att "den där vägen har jag aldrig åkt". Svängde av stora vägen rakt in i ingenstans, passerade små ensamma hus, korsade järnvägen och hamnade till slut mot en vägbom. Lite svampskogsaktigt var det allt. MEN - just i det ögonblick jag tänkte kliva ur och titta lite mer noggrant så kom jag på...Det var ju HÄR björnungen kördes på! I alla fall i närheten. Jag vände snabbt bilen och tog mig fram till stora vägen och åkte hem. TÄNK om .....
PS.Läste i dagens blad om han som sköt en och där stod tre till - tur man bor i stan!

2007-09-10 @ 07:39:37
URL: http://momma.blogg.se
Postat av: Kersti

Tur att man inte behöver oroa sig för björn i mina skogar. Däremot siktas vildsvin lite då och då. De är för det mesta väldigt skygga men helt säker kan man ju inte vara...

2007-09-11 @ 22:57:06
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Kirsti

Sinkadus:
Nä, precis! Han drog i väg med alla skjutvapen..inte rättvist! :)
Trevligt om du kommer på fler besök! Jag kollar med jämna mellanrum in på din trevliga blogg också..Trivs bra där bland alla fina naturbilder!
Inga M:
Japp! Nu finns det både god köttfärs och fin stek i frysen! :)
Lena:
Ja, man kan ju få björnfrossa för mindre! Nu har det ju blivit ännu fler björnpåkörningar efter den där sträckan mellan Sävast-Sunderbyn.. Det låter på din vägbeskrivning som att du svängt in efter just den vägen där vi brukar plocka lingon och blåbär! :)
"Bakom" Gamla Sävast..över järnvägen.. Där var vi idag, dagens lingonbilder är därifrån. Måste ju erkänna att man hade öron och ögon på helspänn medan plockaren i handen skötte lingonplockningen..och när vi gick tillbaka till bilen hade mörkret fallit så det kändes lite väl björn-läskigt..:)
Men inga nallar där idag, som tur var! Borde de inte lägga sig i idet snart!??
Kersti:
Ja, vildsvin är ju inte heller att leka med! En skock med sådana som dundrar fram genom skogen skulle ju få hjärtat att stanna ett antal ögonblick! :)
Hoppas du slipper nära möten med dem!
/Kirsti

2007-09-22 @ 21:50:11
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0