Motion..

..och frisk luft i mängd blev det idag, när vi besteg ett berg här i närheten.

Toppen på Bjässberget, ca 170 meter över havet, hette vårt mål.


Ryggsäckarna packades under förmiddagen och så bar det av.

Första kilometrarna åkte vi med bil. Sedan blev det vandring efter vintrig skogsväg.


image144

Strax därefter vek vi in i skogen..

image145


..och började klättringen uppåt. Rejält brant var det på sina ställen.. halt på snötäckta stenar och stubbar..

..men uppe, ovanför trädtopparna, befann vi oss efter en del svett och svordomar:


image146


Högs uppe fanns en vacker platå, ett perfekt fikaställe, med fin utsikt över vårt eget och andras bostadsområden, fält och skogar.


image147

Per gjorde upp eld och kokade kaffe medan jag studerade fågellivet.

Det märks att fåglarna nu lämnat vårt kalla norr och flyttat söderut. Det är nästan helt tyst i skogen under denna årstid.

Men plötsligt drog ett meståg förbi! Livligt tjattrades det i gruppen.. Talltitor och en annan röst som skiljde sig från mängden: Tofsmes!

Därmed har jag nu kryssat min första tofsmes här uppe i Boden.

Hittills har jag bara sett den nere i mina gamla hemtrakter i Mälardalen.

Där hade vi tofsmesar varje vinter vid fågelbordet.. Tuffa krabater som gick lätt att tämja så de t.o.m hämtade mat ur handen på den lilla flicka jag var på den tiden.

Det var riktigt kul att se den mesen även här i skogarna. Betydligt skyggare var den men definitivt lika fin!


Vi såg spår i det tunna snötäcket efter skogsfågel men lyckades varken se eller höra järpe eller ripa som vi hoppats på.

Korp, skator och större hackspett stötte vi på. Och en nötkråka på vägen hem.


Det var dagen i korthet.. en fin och skön utflyktsdag, trots mulet väder, -4 grader och lite snöfall mitt på dagen.

Precis innan vi började nerfärden från toppen skymtade t.o.m en lite blygsam sol längs bort mot horisonten.


image148

Man får vara glad för det lilla nu när den mörkaste årstiden snart är här.

Kommentarer
Postat av: monic

hej vilken mysig natur blogg det var här,,,
är ju som att komma till en annan värld ,,fast det är bara vårt avlånga land,,fint vinterväder och härlig natur,,jag som knallat runt i skogen i två timmar och plockat trattkantareller,,svårt att haja att de är snö hos er. ha det bra Jakob-Monica ifrån trädgårdsbloggen

2007-11-04 @ 21:09:35
Postat av: maloppa

Åh va härligt det ser ut, jag var ut en stund m hunden i morse när jag lämnat sonen t skolbussen. Allt var frostnupet och lite kyligt i luften. Går gärna rakt in i skogen där endast rådjurens stigar finns. Hittade blåbärsris o lite lummer till dekoration på bron. Älskar precis som er naturen även om maken inte är lika förtjust - ännu. Håller på att "dressera" honom...
Saknar lingon o blåbär, uppvuxen i Dalarna så det känns lönlöst att gå ut här o skrapa av det lilla son finns här på västkusten.

2007-11-05 @ 09:07:12
URL: http://maloppas.tradgardsblogg.se
Postat av: Waern

Sååå vackra bilder du har tagit. Ser fantastiskt mysigt ut, blir riktigt sugen på lite snö och kyla fast jag egentligen är en sommarmänniska!
Waern från trädgårdsbloggen

Postat av: Inga M

Oj, vilka fina bilder! Det var en trevlig utflykt förstår jag. Det här med fåglar är jag inte så bra på, men jag känner i alla fall igen tjäder och det sprang jag på igår. Det var flera stycken och man hinner komma nästan på dem innan de flyger iväg med buller och bång. Hjärtat nästan stanna i kroppen av förskräckelse

2007-11-05 @ 20:52:45
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Kirsti

Monica:
Tackar, och kul att du tittade in här!! Det blir ju oftast trädgårdsbloggen som uppdateras för min del..men här hamnar lite mer "naturliga" upplevelser..:)
Du ska veta att jag saknar trattkantarellskogarna!!! Det var ett stort senhöstnöje att plocka korgen full av sådana när jag bodde i Stockholmstrakten! Här uppe finns de läckerheterna inte! :(

Maloppa:
Hej och kul att se dig här! :)
Ja, har märkt att du verkar ha många liknande intressen som Per och jag.. Och du ska se att din karl också lär sig!! :)
Jag saknar ofta en hund när jag går i väg ensam på långpromenader..inbillar mig att jag skulle våga mig ut i skogen på ett annat sätt med sådant sällskap.. Tänkte på det senast idag när jag vandrade ensam efter älvens strand..
Förstår att du saknar bärmarkerna!! Jag njuter jättemycket av allt som finns att plocka här uppe.. En timme i blåbärsskogen här ger mer bär än vad man plockade på en hel dag nere i Mälardalen..:)
Ha det bra!

Waern:
Tackar..och kul att du också tittade in här! Jag är som du mer sommar än vintermänniska..men märker att jag vissa dagear faktiskt njuter av vinter och snö också! :)

Inga M.
Tackar.. Jo, det var en svettig men trevlig "toppbestigning". :)
Lycko dig som sett tjäder..det var länge sedan jag stötte på en sådan.. De är faktiskt rätt skrämmande stora, framför allt om de överraskar en!

/Kirsti

2007-11-11 @ 16:14:56
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se
Postat av: Malin

Superhärliga bilder!!!!

2007-11-13 @ 19:54:15
URL: http://malkins.blogg.se
Postat av: Kirsti

Malin:
Tackar..kul att du gillade dem..:)

2007-11-16 @ 18:41:48
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0