Storavan

Första besöket denna vår till denna fågelsjö som ligger väldigt nära Boden.
Vädermässigt en kanonkväll, fågelmässigt ganska fattigt.

Tofsvipa med två små, duniga ungar, två gluttsnäppor, storspov, enkelbeckasin, gulärla, sädesärla, svartvit flugsnappare, tre ladusvalor, en stensvätta och ett par lövsångare vid strandkanten.
Dvärgmåsar, skrattmåsar och tärnor ligger på bo. Likaså en svarthakedopping.

image55

I andväg väldigt tomt: Bara en enda bläsand mitt ute på vattnet.


Det här är min andra "skådarvår" på dessa nordliga breddgrader och jag förvånas fortfarande över faktumet att man ser dvärgmåsar på nästan alla fågellokaler, att svarthakedoppingar och gråhakedoppingar visar upp sig betydligt oftare än den för mig annars så vanliga skäggdoppingen, att bläsanden är vanligare än gräsanden och sist men inte sämst: Alla dessa storspovar överallt!
Jag har sällan sett den ståtliga fågeln under min tid nere i Sörmland och Uppland.
Här däremot får man väja för den när man cyklar till jobbet!
Senast i morse stod tre stycken mitt på cykelvägen. Troligtvis två hanar som försökte imponera på en hona.. De var alla så fokuserade på varandra att de knappt reagerade när jag snirklade mig fram och förbi dem.. Fascinerande!

Inga rariteter denna kväll..
Men solen skiner och det doftar gott av nyutslagen hägg.
Att dricka kvällskaffet uppe i fågeltornet istället för hemma i TV-soffan mår man helt klart gott av!

image54


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0