Skatamarksträsket

Nu har vi hittat ännu ett fint fågelskådartorn i Bodens närhet! Skatamarksträsket spanar man ut över från det.. och väldigt bra utsikt har man.

image24

Faktiskt kändes detta ställe som ett av de finaste vi hittills hittat här i trakten. Det var en riktigt bra fågelskådareftermiddag i dag med andra ord.
Och massor av motion fick vi på köpet.. det var ett par kilometers vandring till tornet från parkeringen och eftersom vi inte var helt säkra på var det låg kändes vägen ännu längre. Att det låg drygt halvmetervis med snö på vissa delar av vägsträckan inne i skogen gjorde ju vandringen gjorde ju oss inte mindre flåsiga..
Men som sagt: Det var mödan värt.

image23
"Skotthål" efter en hackspett!?

I området finns även en liten sjö med vindskydd och en timmrad koja vid stranden. Ett perfekt ställe att tillbringa några timmar på om barnen följer med någon gång.. Som gjort för korvgrillning och strövtåg i skogen! Och därifrån är det bara ett par hundra meter till tornet så jag vet ju var jag kan tillbringa timmarna när de andra lagar mat.. Det är nästan bestämt redan att vi ska dit på lördag när barnen är här hos oss. Om vädret inte är alltför dåligt.

image25
Utsikt åt vänster från tornet..

image26
..och åt höger. Lite is kvar ännu men fåglarna har anlänt.

Hela fem nya årskryss blev det under eftermiddagen:
Ormvråk, gluttsnäppa, stjärtand, sävsparv och bergfink.
Sammanlagt såg/hörde vi 28 fågelarter + en ekorre under dagens tur.. Det har jag lyckats hålla reda på eftersom jag äntligen kommit mig för att köpa en liten anteckningsbok.
Den + en penna ska nu förhoppningsvis följa med på skogsturer här framöver så jag kan hålla lite koll på vad som händer och sker där ute!

image27


Innan vi begav oss ut i dag kändes det motvilligt.
Jag var trött och hade helst stannat hemma, fortsatt med omplanteringarna av blommor, och slöat framför dator. Men bestämt var det redan i går att vi idag skulle se om vi kunde hitta till tornet så trots noll inspiration och trötthet i både kropp och själ for vi iväg.
Och så visade det sig bli en väldigt lyckad resa!
Tänk så det kan gå..

image22
Några vårtecken finns nu ute i markerna!



Kommentarer
Postat av: Luna

Vad härligt. Det var ett tag sedan jag var i ett fågeltorn. Barnen är så små än och de har inte riktigt det där tålamodet, men jag ska försöka komma i väg själv någon dag. Har ett par torn jag brukar besöka regelbundet. Årskryss har jag aldrig tänkt på att man kan göra. det är ju en bra idé. I lördags höll jag nästan på att köra över en Morkulla som satt vid vägkanten. Det var kul att se.

2007-05-04 @ 11:11:34
URL: http://lunanimbus.blogg.se/
Postat av: Kirsti

Luna: Såg att ni gjorde en tur till tornet! Kul! Morkullan är fin.. Vi har varje år en som flyger sin Morkulle-runda över vårt hustak, men i år har den inte synts till! T.o.m. Per som är måttligt fågelintresserad saknar den vid det här laget..:)

2007-05-06 @ 21:23:08
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0