Kvällstur till Gammelstadsviken..

..gjorde vi i går, lördag.
Regn och blåst höll oss hemma hela dagen men på kvällen började det klarna upp lite så vi for i väg  på en skådningstur vid 20.00-tiden.
Förväntningarna i fågelväg var inte så värst höga eftersom det blåste ganska rejält, men vi såg fram emot att koka kaffe vid grillplatsen och äta rejält med bullar..

Väl uppe i tornet han vi just få upp tuben när fyra Fiskgjusar dök upp ovanför vattnet till höger om det.
En trevlig syn! Det är det flesta antalet gjusar jag sett samtidigt sedan flytten hit upp till Norrbotten.

Tuben fick svepa ett varv runt viken..
Dvärgmåsarna har kommit.
Skäggdoppingarna likaså.
Och Tärnonrna.
Storskarakar, massor i två stora flockar.
Grågäss, Kanadagäss, Vigg, Knipor, Krickor, Bläsänder och Gräsänder.

Efter stranden nedanför tornet flög flera stora flockar Gulärlor och mitt ibland dem dök plötsligt att rådjur upp. Reflexmässig sträckte jag mig efter kameran men det lilla ljud som då uppstod fick honom genast att stanna upp, spetsa öronen, vända på klacken och skutta iväg.
För fyrtioelfte gången konstaterar jag att man ska ha kameran i handen hela tiden. Eller åtminstone lättillgänglig runt halsen.

Fiskgjusarna dök upp ytterligare en gång och medan Per studerade dem i tuben riktade jag kikaren mot ett andpar som landade precis nedanför tornet: Snatterand!

image40


Den är jag inte heller bortskämd med här uppe så den gjorde kvällen ännu bättre.
Samtidigt dök även paret Skedand upp en bit ut på vattnet.
Och en stund senare även paret Alfågel!

image39
Alfåglarna. Suddig bild tagen genom tuben. Oj, vad jag önskar mig en digital systemkamera vid det här laget!


Trots alla dessa fina OBSar började det kännas kallt upp i tornet så Per gick ner för att göra upp eld och fixa fika. Jag stod kvar uppe i tornet för att utnyttja det sista ljuset före midnatt.. Riktade tuben mot Dvärgmåsflocken ute på vattnet och hajade plötsligt till när en stor tärna flög förbi kikarsiktet.
Skräntärna!
Den har jag inte sett sedan Ölandsresorna i slutet på 90-talet. Synd att Per missade denna, som i sakta mak flög förbi tornet..

Närmare midnatt mojnade vinden, Morkullorna började flyga sina varv runt grillplatsen och trastkören kom i gång med sången:
Koltrast, Taltrast, Rödvingetrast och Björktrast i en finstämmig konsert.
Även Rödhakarna deltog och Sävsparven vaknade till i vassen.

Det vi trodde skulle bli en kall, blåsig kvällsskådning med fåtal fågelarter slutade som en riktigt trevlig tur med sammanlagt 29 olika arter.
Saknade dock Beckasinerna! Inte en enda hördes..
Och tråkigt nog har någon riktat sina aggressioner mot det fina fågeltornet.. Brädor och en del av räcket var söndersparkat och det har skräpats ner runt omkring tornet.. Man blir så less av att se sådan skadegörelse!Hoppas att Fågelskådarbyggnaden fått stå i fred i år. Vi hann inte gå dit i går kväll.

image41


Idag skiner solen från klarblå himmel! Det blir troligtvis en tur mot Piteåtrakten nu under dagen.. med kikarna i högsta hugg!

Kommentarer
Postat av: Anders

Vilken trevlig kväll! (och trevlig blogg).
Hittade hit via en kollegas fars blogg (hansjohansson.blogg.se) och har läst och kollat. Kul att få en inblick i Norrlandsskådning. Den verkar vara snäppet hårdare klimatmässigt. :-)
Lär komma tillbaka för att kolla igen.
Blogga på!/Anders

2007-05-20 @ 17:56:27
URL: http://dagensfagel.blogspot.com/
Postat av: Kirsti

Tackar, och tack för besöket! Kul att du hittade hit! Har faktiskt många gånger hamnat på just din sida när jag "Googlat" på olika fåglar.. Har tittat på era vackra fågelfoton, men inte vågat mig på att kommentera på engelska. :)
Jo, klimatet här uppe är lite hårdare än där nere i mina gamla hemtrakter.. och det tar några "fågelsäsonger" innan man blir varm i kläderna..
Det här är min andra vår med kikaren redo här så ännu finns säkert många bra lokaler att upptäcka!
Lovar att blogga på.. behöver den här "dagboken" för att komma ihåg vad som händer i skog och mark..:)

2007-05-20 @ 22:28:15
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0