Mitt i Naturen..

..i SVT 1 handlade i kväll om djurs läten. Riktigt intressant, framförallt reportaget om ugglor. Vi har ju gjort våra turer ut i skogarna, kvällstid och nattetid.. Försökt hitta ställen där ugglor hoar. Pärlugglan har vi lyckats med. Men de andra har inte behagat hoa när vi varit i farten.

När vi var på vår påsklovsresa uppe i Tornedalen hörde vi en kväll något som troligtvis var en slaguggla.
Per hörde den först när han klev ut på stugtrappen, han ropade på mig och jag slängde mig i stövlar och ut på gården.. men då hade den så klart slutat hoa. Eller så skrämdes den av mitt ganska panikartade klampande ut på bron. Det som däremot hördes när jag väl tagit mig ut var ett hest "kraxande".. Så kan tydligen honan slaguggla låta.
Så nu gläds jag år faktumet att vi troligtvis hört även slaguggla! Men ger den en bättre chans innan jag definitivt bestämmer mig för att det verkligen var den..

I dagen Mitt i Naturen härmade programledaren och ornitologen de ugglor som de hoppades på att få höra. Och de lyckades. Pärluggla och slaguggla svarade på deras rop..

Så nu ligger vi i hårdträning, Per och jag. Vi hoar kärleksfullt till varandra för att öva upp stämbanden.. Tur vi bor i villa, annars hade vi nog bjudit grannarna på ett gott skratt vid det här laget.
svt.se finns länk till Mitt i Naturens hemsida.. där kan man gå in och se kvällens program i repris.
Hoppas nu bara att inte grannarna också såg det och beger sig ut i ugglemarkerna samtidigt som vi.. Då kan man ju råka ana falska ugglor i mossen!

Kommentarer
Postat av: Luna

Det var länge sedan jag lyssnade ugglor, men du har inspirerat mig att prova igen. För första gången har jag nu tack vare ditt tips kollat svt genom datorn. Kommer jag säkerligen göra igen. Man kanske ska ge sig ut och hoa lite. Säkert finns det ugglor alldeles i närheten.

2007-04-18 @ 23:16:10
URL: http://lunanimbus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0