Helgen som var..

..var i blåsigaste laget.

Lördagen bjöd på snålblåst och kyla. Inget utomhusväder, varken i trädgården eller i skogen.
Vi använde den dagen till att handla istället. Ganska tråkigt, väldigt dyrt och inte riktigt vad jag hade tänkt mig göra under den lediga dagen. Men vädrets makter fick styra.

Söndagen var bättre. Mindre blåst och mer sol.
Äntligen möjlighet att åka iväg under förmiddagen för att se vilka nykomlingar som anlänt ut till fågelrastlokalerna!
Fortfarande är det is på de flesta vattendrag men fåglarna är ändå på G.

Första stoppet blev fågeltornet vid Rådmansviken, Persöfjärden.
Is så långt ögat kunde nå.. Bara några små vattenspeglar här och var.. alltså inget större fågelliv där ute. Ännu.
Två tranor höll dock konsert för oss ute på isen medan vi fikade kaffe och smörgåsar.

image14

Kylig vind drev oss sedan tillbaka till bilen och vidare mot P-platsen vid E4an.
Här har Persöfjärden tinat betydligt mer och fåglarna hittat hit.
Svanar, grågäss, gräsänder, bläsänder, skrattmåsar, storspovar, tre havstrutar, en ensam sothöna och ett salskrakepar. Sävsparvssång i vassen. Det var nog allt..
(Måste nog skaffa mig en sådan där liten anteckningsbok som ornitologer alltid har med sig i fickan. Märker att jag hinner glömma vilka sorter vi ser när vi varit ute en hel dag!)

image15

Ryktet hade nått oss att det fanns många rastande gäss i Alvik..  Alltså tog vi den vägen hem.
Vinden var lika kall där men ute på fältet var det liv och rörelse. Sädgässen dominerade.. Skrattmåsar och trutar skränade. Två råkor fanns där även denna helg. Och mitt ibland alla hundratals sädgäss: en bläsgås. Den hade vi inte upptäckt utan hjälp av en annan skådare som visade oss den i sin tubkikare!

Känner att jag har mycket kvar att lära när det gäller rariteterna i alla dessa stora fågelflockar.. När jag sveper över dem med tuben ser jag ?bara en massa gäss? medan de med övat öga hittar t.ex. just denna bläsgås mitt i allt vimmel av gråa gäss.
Senare, efter en kopp kaffe, gjorde vi egna försök, Per och jag, att hitta bläsgåsen. Vi misslyckades totalt.
Den var spårlöst försvunnen.. men garanterat kvar där. Våra ögon är inte nog vältränade!
Det är sådana upplevelser som gör att man blir "biten" och vill åka ut nästa helg igen!
"Då ska jag banne mig hitta annat än sädgäss" lovar man sig själv och längtar dit ut..

Kommentarer
Postat av: Luna

En gång i tidernas begynnelse var jag på Gåskurs med Fältbuologerna, men jag var nog lite i yngsta laget och hade inte hunnit bli så där väldigt nitisk me dmin kikare då. Det mesta är tyvärr. Nu håller jag på att lyssna på fågelläten. Blev lite inspierad av dig. Men den stora frågan är hur man ska minnas alla de där kvittren i början innan de fastnar.

Ja synd att du bor så längt bort. Dig hade jag gärna tagit mig en skogspromenad med. Så här på lite "äldre" dagar träffar jag aldrig fiske- och fågelintresserade kvinnor. De växer verkligen inte på träd.

2007-04-24 @ 07:56:59
URL: http://lunanimbus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0