Talvatismatningen i Jokkmokk..

Jag umgicks med lite fåglar i går.. Det var länge sedan, allt för länge sedan, sist, så känner mig nu liksom smålycklig efter resan till Talvatisbergets fågelmatning i Jokkmokk.
 
Alla fanns på plats.. och man sitter på första parkett, på en snöig stubbe, och tar del av en trivsam föreställning:
 
Blåmes, en av två.. Ganska blyg filur.
 
Lavskrika (en av fyra!) spanar in maten.
 
Större hackspett, höll sig på behagligt avstånd, högt uppe i träden.
 
Talgoxe, honan gick med på denna blyga bild, hanen flög så fort man lyfte kameran.
 
Talltita, inte still många sekunder.
 
Mest kaxig av dem alla: Tofsmesen.
 
Lappmes in action
 
En av lappmesarna var riktigt besvärlig. Den var nyfiken och tam, så när den skulle fotas satte den sig uppe på kameran. Svårt läge för amatörfotografen.. :)
Till slut tog jag fram mobilen för att ta en närbild av den.. och då satte den sig så klart på den. Det är en upplevelse att träffa dessa tama skogsfåglar!
Även några av talltitorna var riktigt tama och mycket förtjusta i att hämta mat ur händerna på oss:
 
 
Efter förestänningen ute i skogen blev det ett besök hos fågelsnidaren Kjell Vågberg. Han gör fina fåglar i trä, men har även levande fåglar utanför sitt ateljéfönster.
Denna mycket orädda, smalnäbbade nötkråka gäckade oss besökare först med lång frånvaro, men när vi gick ut till bilen för att starta hemresan dök den till sist upp.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Bea

Hej!
Längesen sist! Trodde att du inte fanns i bloggvärlden mera, men här skriver du lite då och då verkar det som :)
Fint med vinterfåglar och matningen är i full gång. Hmm... skogsmatning har jag avstått ifrån men är lockande ifall att ngn trevlig gäst kunde dyka upp :)
Ha det gott /bea

2012-11-18 @ 10:25:13
URL: http://naturensvingslag.blogspot.com
Postat av: Ölandsvindar

Nu har jag läst igenom hela 2012. Det är lite annorlunda uppe hos dig än här på Öland. De orädda skogsfåglarna är jag lite avundsjuk på. Och blåstjärten förstås...
God fortsättning! /Kerstin

2013-01-03 @ 09:48:37
URL: http://spanskavillan.blogspot.com
Postat av: Ölandsvindar

Vad kul att se de här norrländska skogsfåglarna!Talltita finns det en och annan här men tofsmesen saknar jag. Den finns inte alls på Öland.
Kram /Kerstin

2014-02-05 @ 07:52:10
URL: http://spanskavillan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0