Hösten..

..är här nu.

Idag har solen skinit från i stort sätt molnfri himmel, det är nästan +20 grader varmt och en gransångare sjöng vackert sin "sillt-salt"-melodi ute i trädgården under morgonen. (Nytt tomtkryss!)
Nästan så man skulle kunna tro att det är lite sommar fortfarande..

Men ack nej.. Det är höst varken jag vill eller ej.
Gransångaren och de fyra lövsångarna som höll den sällskap är på väg södert, de tog nog bara en paus här hos mig för att proviantera lite insekter.
Trastflockar ha också passerat under dagen. Och några sädesärlor.
Och ett par bofinkar letar mat under bärbuskarna..

Ännu ett hösttecken är att talgoxungarna nu växt till sig:



Här ovan en hona, årsunge, som var riktigt kaxig mot både grönfink och gråsparv vid fågelbordet. Men när jag och kameran närmade oss blev hon mycket skeptisk.


Gråsparvshane och grönfinkshane, ganska sams, just vid fototillfället.


Jag har ännu inte börjat mata trädgårdens fåglar riktigt på allvar.. Väntar några veckor till med det. Men det är ändå lite spännande att bjuda dem på lite solrosfrön så här en lördag när man är hemma och kan njuta av deras sällskap.

Det dyker upp några "stammisar" varje gång jag lägger ut frön.. En av dem är en skata. Den är på plats under fågelbordet så fort jag stängt dörren efter mig. Fråga mig inte hur den vet när maten är serverad. Och fråga mig inte heller varför det är helt omöjligt att fånga den fågeln på bild. Den har någon form av åttonde sinne.. både när det gäller mat och paparazzi.

Två andra stammisa är paret nötväcka. De verkar hålla till här i närheten och har nästan lika bra blick för "fågelbordet påfyllt" som skatan.. Och till skillnad från den svartvita är dessa två gråvita gäster betydligt lättare att fota.
Hannen är tamast. Och flitigast på att bära bort alla frön från fågelbordet.. Han flyger i skytteltrafik mellan skogen-bordet så länge det finns frön att hämta. Honan är lite mer försiktig av sig.. Hämtar några frön, flyger upp i pilträdet, äter.. kollar läget, hämtar några frön till.
Så håller de på i timtal varje dag det finns mat att hämta.


Herr Nötväcka.

Under morgonens fågelskådarrunda ute i trädgården mötte jag faktiskt även en fjäril! Ganska oväntat.. Vi har haft ett antal frostnätter vid det här laget och jag tror varje höst vid den här tiden att sommarsköna fjärilar är ett minne blott..
Dagens fjärilsbesökare visade sig desutom vara en helt ny art för min del:



Om jag googlat rätt är det en Vinbärsfux, rätta mig gärna om det är fel.

För övrigt börjar sommargrönskan övergå i höstgult.. men jag är glad så länge snö och kyla håller sig borta!





Kommentarer
Postat av: Elsa

Snygga bilder! Särskilt på herr nöt och blomflugan i solrosen. Hösttröst:)

2010-09-11 @ 20:20:24
Postat av: Ida

Ja, bilden på getingen är ju sjukt bra! Hur gör du? impad

2010-09-13 @ 21:48:50
Postat av: Kirsti

Elsa: Tackar!! :)

Ida: Tackar! :) Kul att du gillar den.. att fota insekter är egentligen inte min favoritsyssla, gillar dom INTE! :) ..men det råkade bli en flygande fluga precis mitt i solrosen när jag knäppte bilden. Rena rama turen med andra ord.. :)

2010-09-24 @ 09:22:46
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0