Tärnor i pingst..

Det är nästan så jag hinner glömma lösenordet till min blogg, så länge går det mellan inläggen nu för tiden.
Det beror inte på att jag inte ser några fåglar och inte är ute och njuter av våren.. nä, det beror på att jag tagit mig an redigerarjobb hos vår fina ornitologiska förening här uppe i norr, NOF. Uppdraget är ganska tidskrävande så här i början, för en ovan som mig, så blogg m.m. har fått stå åt sidan.

MEN..idag, pingsafton, har jag INTE varit på bröllop som många andra, utan istället skådat tärnor m.fl. ute vid Brändö hamn, strax utanför Luleå.
Vi hade en trevlig Strandskateträff där ute, i fint solsken och frisk sydlig vind.

Det fanns både rödbena, drillsnäppa och mosnäppa ute vid strandkanten en bit bort.. och gulärlan gjorde ett kort besök. Storspov, kanadagäss, skedänder, krickor.. hussvalor i mängd, gråsparvar, stenskvättor.. Ja, det var riktigt livat där vid hamnen.

Det som var allra trevligast var dock att få jämföra silvertärna vs. fisktärna på ganska nära håll.

Fisktärneparet höll till ute på en sten i vattnet. Den ena (hanen?) kom med fisk, sedan var familjelyckan ett faktum.. riktigt rart såg det ut!







Silvertärnorna höll till på stranden. Den ena (hanen?) försökte febrilt visa upp alla sina finaste sidor.. men den andra fortsatte lugnt att visa "jag bryr mig inte så värst mycket"- attityd..







Trevliga fågelmöten må jag säga!




Kommentarer
Postat av: Kersti

Och fina bilder.

2010-05-24 @ 21:01:21
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Kirsti

Tackar! :)

/Kirsti

2010-05-28 @ 21:04:07
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0