Ringduvor som solar sig?

Ringduveparet som regelbundet besöker vår trädgård betedde sig minst sagt underligt idag.
Vid första anblicken trodde jag att de spelade döda..


Men det visade sig att de höll på med någon form av akrobatiska övningar.. Sträck ut, tänj.. och nästan dö.


De höll på så här till och från under nästan 20 minuter.
De konstiga poserna varade från några sekunder till närmare en minut, däremellan vandrade de runt lite och föll, eller snarare gleeed sakta åter ner som halvdöda..


Och båda gjorde "spela död"-scenen nästan exakt samtidigt!

Snälla skådarvänner, förklara för mig vad duvorna höll på med?!
Är det någon form av parningsceremonier?
Eller njöt de bara helt enkelt av solsken och fint väder?!
Eller såg de rovfågel eller annan fara på håll och spelade sjuka för att avleda uppmärksamhet från eventuellt bo här i närheten? (Jag befann mig inomhus när jag fotade så tror inte att jag upplevdes som mer skrämmande än vanligt..)


Vad det nu än var så såg det märkligt ut.

..och ca. en halvtimme senare promenerade de sedan i väg som om inget hänt. Smått kärleksfullt kuttrande med varandra.. Alltså inga bestående men av det hela!


Kommentarer
Postat av: Bea

test...!!

2010-06-01 @ 13:08:32
URL: http://naturensvingslag.blogspot.com
Postat av: Bea

Hej Kirsti!

Det har varit svårt att komm. här hos dig!! Därav testningen.

Kul iakttagelse, men har ingen aning vad de roar sig med, kanske likt höns som badar i sanden när det är varmt :)

Ha det gott! /Bea

2010-06-01 @ 13:11:30
URL: http://naturensvingslag.blogspot.com
Postat av: Elsa

Kul föreställning! Ingen aning vad de pysslade med, men som du kanske noterar så var det någon orm av parningsteater.

2010-06-03 @ 18:41:45
Postat av: NatureFootstep

jag har inte heller sett något liknande. Men intressant var det ju. :)

2010-06-05 @ 19:56:51
URL: http://nfbird.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0