Vinterhämpling? Och större korsnäbb?

Hugaligen vad det här med fåglar ibland är svårt.
Men roligt.

Per och jag har firat midsommar i Muddus nationalpark.. En härlig helg trots både intensiva myggattacker, knottsvärmar, störtregn och mullrande åska. Det kommer att skrivas ett längre inlägg här på bloggen om hela Muddusvandringen, men för måste jag få presentera två fåglar som ger mig lite grå hår just nu.

För det första:
En grå-beige liten rackare stirrade ner på mig från en tallgren idag när vi var på väg tillbaka till bilen. Naturstilen på platsen var tallhed, och jag trodde först att det jag fotade var en smått irriterad gråsiska. Men insåg ganska snart att den saknade den röda fläcken i pannan..
Plötsligt fick jag då för mig att det kunde vara en vinterhämpling. Sådan har jag aldrig sett så ett nytt livskryss skulle ju kännas bra.
Men.. innan jag hann studera den närmare flög den så klart i väg. Återstår därmed bara några halvtaskiga foton i kameran, tagna i dåligt ljus. 
Och nu här hemma uppstår ju dilemmat: När jag så jättegärna vill tro att det verkligen var just en vinterhämplig är det det jag ser på fotona ju mer jag stirrar på dem..
Så snälla ni bloggläsare som kan detta med fåglar: Går det med fotonas hjälp att se om det är en siska med avvikande färg, eller kanske ungfågel utan det röda i pannan, (fast den betedde sig mer som en upprörd vuxen individ, jag tyckte t.o.m. att den hade mat i näbben) eller är det en vinterhämpling?
Storleksmässigt upplevde jag den som gråsiskestor men med längre stjärt.








Som om inte siska/hämplingdilemmat varit nog.. Strax därefter landade två korsnäbbar i en tall som vi passerade. Honan höll sig gömd uppe i tallkronan men hanen plockade med kottarna hyfsat synligt. Och då är ju då frågan: Större eller mindre korsnäbb?
Det sägs ju att den större äter tallkottar och den mindre äter grankottar så enligt den regeln borde det vara en större.. Men, men, det går väl inte att lita helt på det.
Går det att bedöma från dessa, på långt håll tagna foton, vilken sort det är?
I mitt tycke: Inte så värst grov undernäbb, mindre korsnäbb?




Ja.. som sagt, ett till blogginlägg om denna midsommar i Muddus kommer här så småningom. Nu väntar jag spänt på om någon av er fågelskådare ger mig ett nytt livskryss i form av vinterhämpling.. :)

Kommentarer
Postat av: Eija

Jag har lärt mig att den mindre gillar gran och den större korsnäbben gillar tall:)

2010-06-28 @ 07:29:20
Postat av: Herman Mård

Du har nog fått ett nytt livskryss =vinterhämpling :))

2010-06-28 @ 15:18:20
Postat av: Håkan

Det är en ung gråsiska (tyvärr).

2010-06-28 @ 21:28:12
Postat av: Anders Eriksson

Precis som Håkan skrivit så är det en ung gråsiska du fotat. I juvenil dräkt saknar den röd panna och flera andra karaktärer som den har som adult och blir då en smula lik en vinterhämpling.

2010-06-29 @ 09:29:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0