Snö och vinter..

Det är i mitt tycke inte årets bästa årstid just nu.

Det är för kallt, det är för mycket snö, det är för korta dagar och framför allt: Det är allt för lite fåglar i farten.

 

Vid fågelborden och talgbollarna här hemma är det i och för sig ganska livat: Ett helt gäng talgoxar dominerar i mesväg, gulsparvar och pilfinkar gästar regelbundet vildfågelfröbordet, två större hackspettar har utsett talgkrukor och talgbollar till sitt revir och ett gäng på hela 6 nötskrikor ser till att skrämma smått slag på alla småfåglar med jämna mellanrum.




Därtill tillkom i går två lite mer udda gäster under gårdagen: En bofinkshane (med största sannolikhet samma som jag fotade här den 6/12, han med ”klumpfot”. Denna såg nämligen ut att ha liknade problem med sin ena fot.) och en björktrast.

Björktrasten ska egentligen ha flyttat söderut (så även bofinken..) men det verkar finnas ett antal ex kvar här på våra breddgrader denna vinter.. Björktrasten dök plötsligt upp i vår hagtornsbuske ganska sent under eftermiddagen i går. Idag fanns den på plats i samma buske redan tidigt i gryningen.. tydligen är busken bär en delikatess i midvinterkylan. Den har troget hållit till i busken nästan under hela dagen. Sitter uppburrad och tar sig ett bär då och då..



 

Sist, men inte mins brukar även sparvhöken göra några svängar förbi fågelborden. Förr om åren har det hänt mycket sällan att rovfåglar visat upp sig här i trädgården, men denna sparvhök har nu synts till nästan dagligen under de dagar jag varit hemma.

 

Så, med andra ord, visst finns det lite fågelliv även nu mitt i vintern. Men jag nu längtar till våren och återseendet av alla flyttfåglar!

 

För att uppleva lite känslan av vad som komma skall åkte Per och jag ut på en kort fågelskådningstur idag.. Vi hade inga stora förväntningar på att se något speciellt utan ville bara komma ut en sväng i det vintriga landskapet. Vi stannade därför till vid Selets bruk, stället där en å brusar fram under en bro. Strömstarar brukar hålla till där ibland så vi ville ta en titt.

Det fanns snö, vatten, och is..


 

..men inga fåglar denna gång.

 

Vi for vidare mot Alvik, stället där gäss, svanar och andra spännande vårfåglar brukar skådas i mängd varje maj..

Nu i januari är det däremot lugnt, tyst.. och väldigt stilla där ute på ängarna.

Bara snö och kyla så långt ögat nådde..

..men när vi for efter vägen mot Alviksgården mötte oss mitt på vägen en stor flock kråkor.. Kamerna hann jag inte få fram innan de som på given signal lyfte samtidigt allihop och flög upp i träden på andra sidan åkern. Det var dock en rejält stor flock.. ca 50 st kråkor! Och mitt ibland dem 4 kajor. Ganska mäktig syn mitt i det vita vinterlandskapet.

 

När vi närmade oss grisfarmen, alltså Alviksgården, satt det en flock sparvar uppe på ett av taken. I byggnaderna bredvid finns någon form av säd-förråd så vi antog att de höll till där eftersom det fanns sädspill på marken.. Jag räknade till ungefär 80 st gulsparvar och ett tiotal gråsparvar. En av de största flockar med gulsparv jag sett!

 

Men det visade sig en stund senare att de var betydligt fler än så.. När vi vänt och började åka tillbaka passerade vi i närheten av ”sädförrådet” eller vad det nu är, och där utanför kokade det bokstavligen av fågel!

Det var de 80 gulsparvarvarna plus några hundra till!




(Fotot visar bara en bråkdel av alla sparvar..)

En helt sanslöst stor flock med gulsparvar plus ett antal andra sparvar (gråsparv, pilfink) mitt ibland dem.. Jag räknade till ca 200 st men troligtvis var de betydligt fler än så. (Det är rätt svårt att räkna en flock som lyfter och flaxar iväg några meter precis är man hunnit räkna hälften av dem..)

..och jag som tyckt att ”mina” flockar med 30-40 st under fågelbordet varit stora flockar.

Så.. Idag suckade jag faktiskt av lättnad att jag inte har mitt fågelbord i närheten av Alviksgården.

Kommentarer
Postat av: Cyrene

Helt fantastiskt med fåglar eller hur? Jag har också mest gulsparvar, pilfinkar och grönsiska här (efter hjälp av mor!). Har förstått att solrosfrön är populärast för de går åt först i fågelstugan...

Ha en skön kväll!

/Cyrene

2010-01-02 @ 21:02:20
Postat av: Garntrollet

Vilka härliga vinterbilder. Och fin bild på nötskrikan (min Peter har haft svårt att få bra foto på dem i flera år :-) ).



Vi såg strömstare idag, gick ner till Nackaån. Första gången jag såg en :-) Blev en bra skådarstart för oss (förra året var det kungsfiskare vid Tyresö slott, vid ungefär samma datum!).



Ha det bra.

2010-01-02 @ 23:38:46
URL: http://www.garntrollet.se
Postat av: NinaVästerplana

Har inte så många arter här i år trots att det är både snö o kallt.... Blåmes, talgoxe, gråsparv, pilfink entita, o gråsiska o ibland kommer hackspetten....

Ha´t himla gôrgôtt på nya året

Nina

2010-01-04 @ 12:08:19
URL: http://ninasblivande.blogspot.com/
Postat av: Kersti

Inga fåglar här. De hittar mat någon annanstans. jag ger snart upp det här med fågelrestaurang. Kram och god fortsättning på det här året.

2010-01-05 @ 21:06:56
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anneli

Härliga vinterbilder du bjuder på. Är du sugen på lite barmark är ni alltid välkomna hit.

Hörde att ni (strandskatorna) var bjudna till näset i höst. Hoppas ni kommer .... skulle vara trevligt att träffa er.Här i Gislöv står dörrarna öppna för er :).

2010-01-06 @ 09:18:50
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Kirsti

Cyrene:

Ja, vinterhalvåret vore fruktansvärt tråkigt om det inte fanns fåglar! Hos mig äter fåglarna jättelite solrosfrön i år! Vildfågelfröblandningen däremot går åt som smör i solsken.. Misstänker att det beror på att det är ovanligt lite finkar här i år.. Knappt en grönfink har jag sett till. Och inga domherrar har heller dykt upp nu under vintern.. Konstigt!



Garntrollet:

Grattis till Strömstarekrysset! Vad kul! Den har jag inte sett i år ännu.. och kungsfiskare har jag aldrig lyckat se! Den fanns med jämna mellanrum i Uppsalas Fyrisån när jag bodde i Märsta och jag var dit ett par gånger och spanade men icke!

Ha en fortsatt bra skådarsäsong!



Nina:

Men du har i alla fall en art mer än jag.. Gråsiskorna har inte dykt upp vid vårt fågelbord ännu. Och det är ganska lite fågel hos oss också denna vinter.. Jag misstänker att det beror på att en sparvhök kommer förbi och skrämmer slag på dem flera gånger per dag! :(



Kersti:

Men inte ge upp nu! :)

I fjol kom det ju några fåglar senare på vintern.. ! Du ska se att de dyker upp när grannens mat tar slut..

Kram och god fortsättning till dig också!



Anneli:

Ja..snart längtar jag jättemycket efter barmark! Och värme!! Attans vad kallt vi haft idag.. -31 mitt på dagen.. Det är bara för mycket!

Jo, det vore en otroligt kul resa söderut om vi kunde få till det tidsmässigt och ekonomiskt! Den där "Fågelskådarhelgen" lockar faktiskt väldigt mycket, så vi får väl se hur det går.. Och tack för öppen dörr! Klart att Strandskatorna hälsar på om de tar sig dit ner!! :)



/Kirsti

2010-01-07 @ 21:48:01
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0