Skator..

..kråkor och en spett!

 

Nu har vi gjort det igen! Nämligen varit på en mycket trevlig Strandskateskådning!

 

Vi blev bjudna på en fyra timmars rundtur ute på Skjutfältet här i Boden..
Vår guide Jan Andersson visade oss runt på flera olika fågelmatningar som han ansvarar för. Mitt ute i en vintrig skog (skjutfältet är verkligen inte ett fält som man skulle kunna tro..) såg vi både det ena och det andra trots att vädret inte visade sig från sin bästa sida. Hyfsat milt, bara drygt  -10 grader dag vilket kändes varmt jämfört med den gångna veckans nästan -30-gradiga kyla, men snöfall och gråmulet.

Den här gången blev vi hela sju stycken Strandskator och så min envisa Per..som fortfarande vägrar kallas skata. (Nåja, han tyckte i alla fall att turen var mycket trevlig!)

 

Vid första matningsstället bjöd flera smalnäbbade nötkråkor på sig själva under en lång stund..




Vackra fåglar som verkligen tog för sig av den djupfrysta laxen det bjuds på där ute i skogen.




Även talltitor, domherrar, talgoxar, blåmesar och svartmesar visade snällt upp sig, men de gjorde sig inte så bra på foto eftersom ljuset var dåligt..

 

Vid nästa stop berättade Jan att rariteten mindre hackspett brukar synas var och varannan dag..
Vi väntade, spanade, pratade, frös om fötterna, men hade det mycket trevligt där, i väntan på spett eller något annat spännande.

Två större hackspettar ”snackade” med varandra på var sin sida vattendraget.. talltitor kivades vid maten..  och vi vände till slut om för att sätta oss i bilarna och åka vidare.

Jan vänder sig dock om en sista gång och utropar:

-Där är den ju!


..och se! Den lilla hackspetten med det passande namnet Mindre hackspett, stor som en domherre, sitter plötsligt uppe i en trädtopp.




Skatgänget vänder om, rycker upp kikare och kamerorna, glömmer totalt bort frusna fötter och kalla fingrar!

Hackspetten gäckar oss en stund.. befinner sig en bit in i skogen, kikar fram, inväntar ett bra tillfälle, flyttar sig liiiiite närmare..

..och landar till sist på talgbiten!




Därmed har jag kryssat min första Norrländska Mindre Hackspett! Tidigare har jag bara sett den söderut i landet så det här kändes lite extra fint i kikaren.

 

Ännu ett par matningsställen hann vi med att besöka och vi spanade efter strömstarar vid ett vattendrag, dock utan resultat.

 

En finfin lördagsförmiddag blev det, med trevliga, nya bekantskaper, spännande att lyssna på Jan som besitter stor kunskap i ämnet fåglar och natur, trevliga fågelmöten och trevligt sällskap..

Kul med alla Strandskator som förgyller min tillvaro!




Kommentarer
Postat av: NinaVästerplana

Är den så liten!?! Hackspetten alltså... så roligt det måste ha varit o se den irl.... Har mest pilfinkar o gråsparvar som bor under mitt taktegel. Undrar hur det ska gå för dem när jag lägger om taket i vår? Får hoppas de hinner lägga en ny kull!

Ha´t himla gôrgôtt

Nina

2010-02-27 @ 16:52:04
URL: http://ninasblivande.blogspot.com/
Postat av: Elin

Åh vad fint med nötkråkor, nu blir jag alldeles avundsjuk! Så tokfina!

2010-03-01 @ 20:36:21
URL: http://slingerbult2.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0