Sjöfåglar..

..mitt i vintern.

Det är man inte bortskämd med här uppe på våra breddgrader..

 

Men p.g.a. människors ”byggnadsverk” uppstår lite ”onaturligt” öppna vatten lite här och var, även mitt under den strängaste vinterkylan..

Ett av ställena här i närheten, där Luleälven inte fryser till is, är nedanför Bodens kraftverk.

Pers och min hela 15,9 km långa lördagspromenad gick idag förbi dammen.. och till min glädje fanns där fågel att skåda.

 

Först en knipa strax nedanför det som allmänt brukar kallas ”Hängbron”. Därmed årets första knipa kryssad.. För min del är det rekord i tidig knipa, har aldrig sett en sådan här uppe i februari.



 

Efter en rask promenad över till Dammbron kunde vi konstatera att något simmade långt ute på vattnet även där. Större än knipan.. men mycket svår att se i motljuset. Efter en stunds spanade artbestämdes den till en Storskrake. Även den årets första. Men lite för långt borta för att fotas bra:



 

Snacka om tuffingar.. Där simmar de lugnt omkring i det iskalla vattnet.. precis som om våren redan vore här och gårdagens -25 grader inte existerat!  

 

Idag har det dock varit riktigt härligt väder. Solsken, knappt -10 grader, svaga vindar. Fint badväder för änderna, med andra ord!

Det känns äntligen som att den fina årstiden Vårvinter är på G!

Kommentarer
Postat av: NinaVästerplana

Kan det vara så att de stannat kvar över vintern?

15,9 var ingen dålig `promenad´......

Ha´t himla gôrgôtt

Nina

2010-02-14 @ 02:13:26
URL: http://ninasblivande.blogspot.com/
Postat av: Kersti

Fåglarna har hittat min restaurang hurra. Men de tycks oftast vara där dagtid när jag är på jobbet så det är sällan jag ser dem. Vi har i alla fall sett en hackspett, en blåmes och en skata. Maten tar slut hela tiden så jag antar att det är fler som tittar förbi.

2010-02-26 @ 23:40:20
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Kirsti

Nina:

Ja..troligtvis har dessa stackare inte orkat flytta längre söderut än så här.. Eller så är dom smarta och ser till att ha tillträde till de bästa häckningsplatserna långt innan konkurenterna anländer! :)

Ha det gott du med!



Kersti:

Grattis! Vad kul!! Visst var det väl likadant i fjol..att de kom på vårkanten? Du ser, inte ge upp är det som gäller! ;)



/Kirsti

2010-02-27 @ 15:29:43
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0