Fågelbrist råder..

Den här fågelmatningssäsongen skiljer sig radikalt från de föregående.

 

För det första har jag i stort sätt sett noll stycken grönfinkar och domherrar denna vinter. Föregående år har de gjort slut på solrosfröna i ett nafs..

 

För det andra finns här inte en enda gråsiska detta år. I fjol kom det flockar på 50-80 stycken siskor och rensade allt i matväg från marken runt fågelborden. Det var i slutet på januari.. nu är det redan februari och som sagt, inte en siska i sikte.

 

För det tredje: Nästan hela januari och denna första vecka i februari har det varit otroligt lite fågel i min trädgård. Fågelfrösäckarna har fått stå nästan orörda i garaget.

Förra helgen när det var fågelräkning, Vinterfåglar inpå knuten, kunde jag räkna talgoxarna och nötskrikorna på en hands fingrar, nästan.

 

Fågelexperter säger att det är så det ska vara, och att det är så det är varje år.. fåglar kommer och går, ena veckan ser man en, andra veckan är de femtio.

Visst, jag instämmer i det, MEN den här säsongen är inte de andra lik! Det har hänt någonting med fågellivet! Men fråga mig inte vad.. Det är stiltje utan dess like dag efer dag.. Ett par talgoxar och två blåmesar, betydligt färre än förr om åren. Inte en enda svartmes eller talltita. Och nötväckeparet är spårlöst försvunna.
En hackspett visar sig då och då, men inte en enda gråspett.
Inte heller nötkråkorna har hittat hit i år..


De enda fåglarna som kommer i hyfsat stor mängd är gulsparvarna. Idag räknade jag till 20 st. I flocken fanns även 6 pilfinkar och två gråsparvar, så fink och sparv får jag väl ge godkänt i antal även denna vinter. (Men även de är betydligt färre än vanligt.)

 

Nåja, för det fjärde:

Ett sparvhökspar har verkligen visat upp sig denna säsong!

(Kanske är det de som är orsaken till att andra fåglar minskat..eller inte längre vågar sig hit.. Hmm..)

Förr om vintrarna har jag sett hökar passera. Och någon enstaka gång ha en av dem stannat till i trädgården och spanat in läget. Men i år är det skytteltrafik på hökarna, känns det som.

Nästa varje helgmorgon jag spanar ut dyker en av dem plötsligt upp..

Den som var med här på bloggen för ett par veckor sedan var en vackert roströdfärgad hane, dagens sparvhök var en mer blekt grå-vit variant, en hona.




Plötsligt dök den upp, skrämde i väg gulsparvar och finkar, landade i hagtornsbusken, spanade runt i två sekunder..

..och försvann sedan lika fort som den dykt upp.



 

Det var denna morgonens fågelrapport från ett vintrigt och kallt Boden.
Minus 22 grader visar termometern på.
Men solen skiner! Och snön gnistrar vit på taken..
Det ser ut att bli en fin dag idag!

Kommentarer
Postat av: Benny

BRA gjort att hinna få en bild på höken. Jag har inte haft en SUCK dom gånger den varit här.



//Benny

2010-02-06 @ 11:43:44
Postat av: Elsa

Trevlig med sån fint besök, grattis!



/Elsa som gottat sig i ett vintrigt vackert Ön utan att se en enda fågel! Vi hörde en nötskrika.

2010-02-06 @ 13:43:26
Postat av: Maria

Det är väl jag som fått alla pippisar i vinter då! Här mumsas det på både det ena och det andra och arterna är talgoxar, blåmesar, koltrastar, domherrar, sidensvansar, björktrastar, talltita och entita...



Ha det så gott!

/Maria

2010-02-06 @ 16:40:06
URL: http://maria-plivetsstig.blogspot.com
Postat av: Kersti

När temperaturen kröp neråt minus 15 dök fåglarna upp utan för mitt fönster. Talgoxe och blåmes och så en massa finkar. Men nu när det är varmare runt noll är de försvunna igen. Såg en hel flock sidensvansar häromdagen på hundpromenaden men de flög iväg innan jag han få upp kameran.

2010-02-06 @ 16:56:15
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Christina

Instämmer helt det är konstigt med fågellivet i vinter. Jag har också massor med solrosfrön kvar. Inga gråsiskor och mycket få grönfinkar. En otrolig massas talgoxar och blåmesar dock och de sista dagara även en massa koltrastar. Annars är det rådjuren som äter min vilfågelblandning på marken, som du kan se om du bläddrar neråt i den länkade bloggen

Postat av: Paula

Fantastiskt stilig fågel!

2010-02-08 @ 15:52:30
URL: http://paulaz.se
Postat av: matte

Bra fotat där!

Klart småfåglarna håller sig undan ;) dumma vore de väl annars.

Jo Ravelry har jag varit på väg att logga in på flera gånger.. men jag har inte vågat. Jag är rädd att jag skulle fastna och inte komma loss :o!

Familjen hälsar tillbaka!

Sov gott!

Kram

2010-02-12 @ 00:36:15
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Ölandsvindar

Hej!

Det varierar förstås år från år. I år har vi här på Öland haft enorma flockar med bergfinkar som kommer och äter. Domherrarna har inte visat sig ännu och första sidensvansarna flög förbi häromdagen. Inga gråsiskor ännu men de kommer nog. Det har varit gott om bär och frön ute i markerna så jag tror att de har haft gott om mat där.Övriga mesar och finkar ser ut att vara den vanliga mängden.

Hälsningar

Kerstin

2010-02-12 @ 11:57:54
URL: http://spanskavillan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0